Deel dit artikel
-

Facebook: maandelijks 6 miljoen mobiele gebruikers

De profielensite Facebook.com zag in 3 maanden het aantal mobiele gebruikers met 50 procent groeien tot 6 miljoen per maand. Het bedrijf staat op het punt een Duitse en Franse versie van zijn netwerksite te lanceren.

"Het gebruik van de mobiele site groeit sneller dan dat van de ‘vaste’ website. Maandelijks loggen 6 miljoen gebruikers in die zo’n 500 miljoen pageviews genereren". Dat zei Jed Stremel, baas van de afdeling Mobiel bij Facebook.com, zojuist op het World Mobile Congress in Barcelona.

Mobiele toegang tot de website is een van de snelst groeiende onderdelen van de profielensite. Waar de miljoenen gebruikers nu een half miljard webpagina’s opvragen via hun mobieltje denkt Stremel dat dat aantal snel oploopt tot enkele miljarden.

"Het merendeel van onze gebruikers zit ondertussen buiten onze kernmarkt, 60 procent. Om de buitenlandse groei te faciliteren, lanceerden we een vertaalmodule. Wie onze site naar naar zijn eigen taal wil vertalen, kan dat doen. De Spaanse markt was de eerste die daarmee aan de slag ging. Het bespaart ons tijd en bovendien doen onze leden dat sneller dan wij dat zouden kunnen. Professionele vertalers gebruiken we enkel voor nacontrole."

Mobiele telecomaanbieders die hun abonnees toegang willen geven tot Facebook hoeven niet met het Amerikaanse bedrijf te bellen. Stremel: "We hebben een self service-sectie op de site gelanceerd waar operators zelf de koppeling tussen onze netwerken kunnen leggen. De focus daarbij is om geld te verdienen voor operators. Nog niet met advertenties, maar gewoon met wat ze nu geld oplevert: het verkopen van data-abonnementen."

Vodafone is volgende week de eerste operator die een directe koppeling met Facebook legt en toegankelijk maakt, in 8 landen. "Daarna volgen er behoorlijk wat meer, maar daar kan ik de namen nog niet van noemen."  

Anne-Sophie Lanier van Sony Pictures Television signaleert dat adverteerders en uitgevers problemen ondervinden bij hun mobiele campagnes. "Het is niet duidelijk welke resultaten acties en publicaties opleveren. Sommige contenteigenaren krijgen tot 50 rapportages met verschillend cijfermateriaal over de prestaties. Dat remt de ontwikkeling. Daarom publiceren we vanuit het Mobile Entertainment Forum in het volgende kwartaal richtlijnen om daar standaardisatie in aan te brengen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond