Deel dit artikel
-

Facebook onzeker over reclametoekomst buiten eigen platform

Het recht op privacy van internetgebruikers levert Facebook problemen op bij geld verdienen. Het zoekt oplossingen, maar heeft daarbij wel de hulp van andere techgiganten nodig.

Dat beeld komt naar voren uit een presentatie die Meera Krishna en Ben Savage van Facebook gisteren aan Europese gaven.

De profielensite wordt geconfronteerd met strengere privacywetgeving in Europa en de VS en zoekt daarin zijn weg. Het gaat daarbij voornamelijk om het exploiteren van reclameruimte buiten zijn eigen platform. Bijvoorbeeld op sites en in apps van derde partijen. Zonder nadrukkelijke toestemming van de eindgebruiker droogt die geldstroom op.

GDPR, iOS 14 en de nieuwe generatie webbrowsers spelen Facebook parten. Die stellen het belang van de eindgebruiker voorop.

Savage presenteerde gisteren een systeem dat profieldata van de gebruiker combineert met geanonimiseerde, beveiligde data. Het betreft geen product, maar een denkwijze. “We moeten samenwerken met de browser en het besturingssysteem. Die hebben we zelf niet. Zij moeten privacyvergrotende features mogelijk maken. Als marktpartijen moeten we een gedeelde visie hebben voor de toekomst van internet.”

In dat laatste zit direct de flessenhals van het concept. Facebook is afhankelijk van de bereidwilligheid van derde partijen om zijn concept te kunnen uitvoeren. Google zal natuurlijk zijn eigen systeem willen uitrollen, iets waar ook Microsoft op zal willen koersen.

Conceptueel wijken de ideeën van de Amerikaanse techgiganten ook weer niet bijster veel van elkaar af. Elk zoeken ze een combinatie van persoons- of doelgroepgericht adverteren in een setting waarbij de identiteit van de internetgebruiker anoniem kan blijven. De uitvoering van dit idee wisselt per bedrijf.

Wat privacyorganisaties en browsermakers met name tegen de borst stuit, is de browser en besturingssysteem onderdeel worden gemaakt van het reclamesysteem. Die verliezen hun onafhankelijke positie. De software, draaiend op een gebruikerstoestel, wordt gebruikt om deels geanonimiseerde data naar een reclamesysteem op te sturen.

Het mechanisme dat Facebook gisteren presenteerde, is een combinatie van drie factoren: secure multiparty computing, blind signatures en on device learning.

Foto: Jonas Bengtsson (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond