Deel dit artikel
-

Facebook in paniek om nieuwe versie Apple iOS

Facebook is lichtelijk in paniek omdat het honderden miljoenen dollars omzet gaat verliezen zodra iOS 14 voor iPhones uitkomt. Dat is vermoedelijk volgende maand.

In een bericht aan uitgevers en app-ontwikkelaars kondigt de profielensite aan dat reclamedienst Audience Network binnenkort niet meer naar behoren werkt.

Apple gaat reclametracking namelijk standaard blokkeren in iOS 14. Eigenaren van iPhones die zich tóch wel willen laten profileren door onzichtbare reclamebedrijven, moeten daar expliciet voor kiezen. Toen iets vergelijkbaars op het web werd geïntroduceerd koos meer dan negentig procent hier niet voor, waardoor 3rd party cookies aan waarde begonnen te verliezen. Datzelfde lot lijkt Facebook beschoren.

Het is een duidelijke botsing tussen twee fundamenteel verschillende verdienmodellen in de digitale wereld. Apple kiest duidelijk en onomwonden voor de bescherming van de privacy van zijn gebruikers. Geen trucjes, sluiproutes of omwegen. Hardware en software moeten op alle fronten veilig zijn.

Facebook daarentegen dankt zijn bestaansrecht aan het uitbuiten van persoonlijke kenmerken en gedragingen van zijn gebruikers. Met profielinformatie wordt reclameruimte verkocht tegen de hoogste bieder.

Aangezien Apple de baas is over zijn eigen hardware en software zal Facebook niet zijn zin krijgen in iOS 14.

Het gevolg hiervan is dat appbouwers en uitgevers geen persoonsgerichte reclame meer via apps kunnen verspreiden. Ze verdienen geld door die ruimte beschikbaar te stellen voor exploitatie aan Facebook. De reclameboodschappen worden generieker of misplaatster en dus minder waard.

Facebook schat dat uitgevers de omzetten uit het Audience Network met vijftig procent zullen zien teruglopen.

Het bedrijf van Mark Zuckerberg doet, tegen beter weten in, nog een ironische oproep: ‘We vinden dat de industrie eerst moet worden geconsulteerd voordat er grote beleidsveranderingen in platformen worden doorgevoerd. Dit soort updates heeft  grote impact op het ecosysteem van ontwikkelaars.’

Facebook realiseerde in het tweede kwartaal van 2020 een reclame-omzet van 18,3 miljard dollar. Tien procent meer dan het jaar ervoor. De onderneming is voor 98 procent van de omzet afhankelijk van reclame-inkomsten.

Deel dit bericht

2 Reacties

Blockchainkiller

Mark Zuckerberg moet niet zo zeuren over wat een ander bedrijf doet; maarja, kat in het nauw he… Goeie zet van Apple,, nemen hun gebruikers en klanten tenminste serieus!

Er is vraag naar meer privacy dus waarom zou men daar niet aan voldoen?

laamberts - geen

hallo

waar ik mij meer zorgen over maak:

een week of 2 geleden moest ik kiezen om over te gaan naar een nieuw look van Facebook

dit vind mijn Macbook Air helemaal niet leuk geloof ik
ineens super traag

hoe kan dit nu weer…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond