Deel dit artikel
-

Facebook publiceert nieuwe voorwaarden voor content

Facebook heeft nieuwe voorwaarden gepubliceerd voor content waarmee geld kan worden verdiend. Het sociale netwerk wil die mogelijkheden verder uitbreiden, maar wil voorkomen dat adverteerders worden geconfronteerd met ongewenste content.

Tot voor kort kon er niet direct geld worden verdiend met content op Facebook. Dat gaat veranderen. Een manier om geld te verdienen aan content zijn Ad Breaks of reclameblokken. Dat gebeurt al op kleine schaal in de VS bij live Facebook-uitzendingen. Wie meer dan 300 kijkers trekt, kan reclameblokken op zijn of haar pagina of profiel instellen. Elk reclameblok kan maximaal 15 seconden duren.

De voorwaarden beperken het gebruik van content echter in sterke mate. Facebook wil geen content die het gebruik van drugs of alcohol aanmoedigt of vandalisme promoot, en ook ongewenst taalgebruik wordt niet getolereerd. Maar ook beelden van bloed, operaties, natuurlijke rampen en criminaliteit vallen onder de beperkingen, evenals controversiële sociale vraagstukken. Facebook verbiedt deze content niet, maar aan de content kan dan niet verdiend worden.

Gevreesd wordt dat dit zou kunnen leiden tot zelfcensuur, omdat gebruikers wellicht toch ‘makkelijke content’ willen brengen waaraan ze in elk geval kunnen verdienen.

Facebook probeert adverteerders ook tegemoet te komen met garanties tegen advertentiefraude na diverse incidenten met onjuiste analyses en compensaties aan adverteerders. Ook over de zichtbaarheid van Facebook advertenties loopt al enige tijd een discussie. Facebook sluit zich daarom nu aan bij een Certified Against Fraud-programma van de Trustworthy Accountability Group (TAG).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond