Deel dit artikel
-

Facebook sleept advertentiefraudeurs voor de rechter

Facebook heeft in de VS een bedrijf uit Hong Kong voor de rechter gesleept dat via malware Facebook advertentie accounts kaapte. Het desbetreffende bedrijf heet ILikeAd Media en is van Chen Xiao Cong en Huang Tao.

De advertentie accounts werden overgenomen om advertenties voor dieetpillen en penisvergroters op de tijdlijn van Facebook te plaatsen. Het advertentiesysteem van Facebook werd misleid via ‘cloaking’, waarbij de landingspagina na aanmelding van de advertentie wordt vervangen.

Ook werden foto’s van beroemdheden gebruikt (celeb bait) om bezoekers te lokken.

De gedupeerden zijn inmiddels gecompenseerd, schrijven Jessica Romero, (Platform Enforcement and Litigation) Rob Leathern (Product Management, Business Integrity) namens Facebook. Die toegeven dat gevallen van ‘cloaking’ lastig zijn aan te pakken.

In Nederland gaat Facebook in beroep in een vergelijkbare zaak rond nepadvertenties die media ondernemer John de Mol onlangs heeft gewonnen. Facebook stelt dat technische en juridische vragen bedrijf noodzaken om in beroep te gaan.

Facebook lanceert deze maand wel een meldformulier voor nepadvertenties.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

2 Reacties

Brugman

De gedupeerden die gecompenseerd zijn, zijn niet de celebs maar de ‘account holders’ die door de gedagvaarden zijn voorzien van malware. Dat zijn dus waarschijnlijk adverteerders (affiliate publishers) die meenden onschuldige advertenties te plaatsen.

Brugman

De gedupeerden die gecompenseerd zijn, zijn niet de celebs maar de ‘account holders’ die door de gedagvaarden zijn voorzien van malware. Dat zijn dus waarschijnlijk adverteerders (affiliate publishers) die meenden onschuldige advertenties te plaatsen.

Het zou interessant zijn eens zo’n individu aan het woord te laten, wat dit zou weer een andere wending aan de aansprakelijkheid geven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond