Deel dit artikel
-

Facebook start eigen mobiel advertentienetwerk

Facebook lanceert eind deze maand op zijn ontwikkelaarsconferentie een eigen netwerk voor advertenties op mobiele apparaten. Dat meldt Re/code op basis van diverse betrokkenen.

Het netwerk maakt gebruik van zijn database met gebruikersinformatie om advertenties heel gericht aan te bieden.

Facebook zou het netwerk al langer hebben overwogen, maar aanvankelijk wilde men zich concentreren op de verkoop van advertenties op de eigen website. Nu zijn de marktomstandigheden voor het sociale netwerk drastisch veranderd: advertenties voor smartphones en tablets brachten in de laatste drie maanden van 2013 1,24 miljard dollar op, dat is al meer dan de helft van de totale advertentie-opbrengst.Zeker de helft van de mobiele advertenties betreft reclame voor apps, meestal directe verwijzingen naar downloads in Google Play en iOS App Store.

Facebook zal moeten concurreren met Googles AdMob netwerk en spelers als Millenial Media.

De wereldmarkt voor mobiele advertenties bedraagt 17,9 miljard dollar, volgens eMarketer. Dit jaar moet het op zo’n 31 miljard uitkomen. Google heeft 49,3 procent van de markt, Facebook 17,5 procent.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hen

Tsja, dat onnodige gesmijt met geld van facebook moet toch een keer terug worden verdient. Zal me niks verbazen als we straks allemaal overstappen op bv Google+ omdat de gebruiker hier weer eens de dupe is..

Remi van Beekum

Veel adverteerders hebben geen of nauwelijks inzicht in cross-device gedrag. Consumenten die zich op een smartphone oriënteren om later op desktop of laptop te converteren zijn daardoor niet/ nauwelijks inzichtelijk te maken. En als een kanaal niet converteert gaat het budget doorgaans omlaag. Hierdoor staat de spend die adverteerders uitgeven op mobiel niet in verhouding met de consumptie op mobiel.

Facebook heeft een stap voor op veel van haar concurrenten: Er zijn enorm veel mensen ingelogd op een FB-account op al hun apparaten. Daardoor kan Facebook nu al binnen haar eigen omgeving een vrij aardige cross-device meting doen. Als ze die nu naar een extern netwerk verplaatsen, kunnen ze dus een mobiel advertentienetwerk creëren dat inzicht biedt in cross-device conversies. Als dat ze lukt, hebben ze een netwerk te pakken dat adverteerders helpt om inzicht te krijgen in dat gedrag. Inzicht dat nodig is om adverteerders meer vertrouwen in mobiel te geven, en uiteindelijk meer budget zal vrijmaken.

Slimme move dus..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond