Deel dit artikel
-

Facebook steeds belangrijker voor verkeer naar nieuwssites

Facebook neemt een steeds grotere rol in als het gaat om verkeer naar nieuwssites. Zo komt bijvoorbeeld 8 procent van het totale verkeer naar het Amerikaanse Huffingtonpost.com van links die geplaatst zijn op het sociale netwerk.

Dat blijkt uit een onderzoek naar 25 grootste Amerikaanse nieuwssites van Pew Research aan de hand van cijfers van Nielsen over de eerste 9 maanden van 2010.

Voor vijf van de tien grootste nieuwssites, was Facebook de tweede of derde meest populaire bron die verwees naar het nieuws. Hufftigtonpost.com krijgt het meeste bezoek van het sociale netwerk. The New York Times krijgt 6 procent van het totale verkeer vanuit het Facebook.

Facebook-verkeer is duidelijk in opkomst. Het sociale netwerk lanceerde een jaar geleden de Open Graph-API die de ‘vind ik leuk-knop’ naar een keur van externe websites verspreidde. Desondanks is dit verkeer nog een fractie vergeleken met het verkeer dat vanuit Google komt. Volgens Pew Research was het zoeken naar nieuws de meest belangrijke ontwikkeling van de afgelopen tien jaar. De komende jaren zal het delen van nieuws een van de belangrijkste ontwikkelingen zijn.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 40 procent van het verkeer naar de top 25 nieuwssites van andere sites komt. Google Search is daarbij de belangrijkste speler en verantwoordelijk voor 30 procent van dat verkeer. Twitter daarentegen is volgens het onderzoek ‘nauwelijks’ verantwoordelijk voor dit soort verkeer.

Pew Research onderscheidt de ‘toevallige gebruiker’ en de ‘krachtige gebruikers’ in het onderzoek. De meeste bezoekers aan nieuwssites bestaan uit de eerste groep die slechts een paar keer per maand de site bezoekt en enkele minuten per keer op de site doorbrengt. De tweede groep bestaat uit bezoekers die meer dan 10 keer per maand een site bezoeken en er vervolgens meer dan een uur doorbrengen. Dit is slechts een kleine groep. Van de onderzochte sites, hadden slechts 6 een groep krachtige gebruikers van meer dan 10 procent. De minder meeste bezoekers waren in de eerste groep te plaatsen, namelijk 77 procent van het verkeer naar de top 25 nieuwssites.

De verschillen in de bezoekersgroepen toont het belang aan voor verschillende strategieën om deze groepen te bedienden en hier geld mee te verdienen. In sommige gevallen zullen advertenties beter werken, waar een abonnementenmodel voor anderen meer zoden aan de dijk zet.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond