Deel dit artikel
-

Facebook steeds grotere concurrent voor zoekmachines

Consumenten wenden zich steeds vaker tot Facebook om informatie te vinden. Dat gaat ten koste van het gebruik van zoekmachines als Google. Marketeers zijn onvoldoende bezig om hun werk vindbaar te maken buiten de zoekmachines.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van Forrester naar de zoek- en vindpatronen van de Amerikaan. Een zoekmachine mag dan wel goed zijn in zoeken, het sociale netwerk van de internetgebruiker helpt hem daadwerkelijk vinden. En steeds beter. Search verloor dertien procent aan ‘vindresultaten’ ten opzichte van vorig jaar, Facebook groeit.

Behalve Facebook blijken ook tv-reclames en -programma’s goede wegwijzers te geven aan de internetter die iets zoekt. Dat kan zo simpel zijn als uitzendingen waarin URL’s worden getoond.

Forrester geeft met zijn onderzoek vooral aan dat marketeers niet zijn voorbereid op deze verschuiving in zoek- en vindgedrag. Pinterest en LinkedIn worden ook steeds vaker gezien als locaties waar gericht naar informatie kan worden gezocht.

De onderzoeker geeft zelfs de mobiele apps van retailers aan als kleine vindmachines waar marketeers zich druk over moeten maken.

Foto: Vinoth Chandar (cc)

Dit bericht is 328 keer gedeeld

9 Reacties

Sjoerd

Niet mee eens. Facebook biedt een alternatieve manier om informatie getoond te krijgen. Het is heel wat anders als bewust informatie over onderwerpen vinden. Persoonlijk gebruik ik Facebook nooit om informatie te vinden, het is immers een sociaal kanaal waar ik sociale contact onderhoud en ‘geinige’ dingen voorbij zie komen. Maar serieuze informatie? Nee. Het is eerder een concurrent op het gebied van tijd : meer en meer tijd gaat naar Facebook ipv zoekmachines als Google. Maar daar hadden wij dit onderzoek niet voor nodig 🙂

Fabian

Kent de gemiddelde respondent het verschil tussen organische en gesponsorde zoekresultaten? En weet hij/zij ook nog waarop geklikt is in de afgelopen maand. Ik kan me wel iets voorstellen bij het hoge percentage van Facebook: iedere onderneming heeft een FB pagina, dus kan het logisch gedrag zijn / worden om iets over bedrijven of merken eerst op FB te gaan zoeken (als je het toch altijd open hebt staan). De groei van mobiel verkeer zal hier ook een rol kunnen spelen, aangezien gebruikers dan eerder een app (FB) gebruiken dan internet.

frank simkens

uit ander onderzoek blijkt dat youtube op nummer twee staat qua aantal zoekopdrachten. Het gaat enerzijds over wat de onderzoekers interpreteren als ‘zoeken’ en wat respondenten begrepen als ‘zoeken’. Facebook is meer een proces van ‘ontdekken’, via de suggesties van vrienden, dan van gericht ‘zoeken’. Vergelijk ook de 16% voor e-mails, wat eerder ‘suggesties’ zijn dan gericht zoeken. Uiteindelijk bevestigt dit wat veel websitebeheerders merken: naargelang je business komt een derde tot de helft via Google, nog eens een goed derde via social, en dan heb je nog allerlei andere bronnen.

frank simkens

@Erwin: dit is al de tweede keer dat ik dit Forrester onderzoek zie opduiken, heb je ergens een link naar het volledige onderzoek? Alvast berdankt, Frank

Erwin Boogert

Frank, het onderzoek zelf is enkel tegen betaling verkrijgbaar. Als je een andere weergave ervan wilt lezen, zou je ook dit item kunnen raadplegen:
http://www.thedrum.com/news/2014/12/17/us-public-less-reliant-organic-search-25-now-using-facebook-discovery-platform-says

Sander

Zoals wel vaker op Emerce is de titel van dit artikel wat apart geformuleerd. Er wordt geïnsinueerd dat steeds meer mensen gaan zoeken op Facebook ipv Google, terwijl het onderzoek juist gaat over hoe mensen informatie hebben gevonden. Dat is heel iets anders dan welk kanaal ze gebruiken bij een concrete zoekvraag.

Er gaat natuurlijk niemand de TV aanzetten in de hoop via reclames hetgeen te vinden dat hij/zij al zocht!

Jeroen

Complete onzin dat Marketeers onvoldoende bezig zijn om hun werk vindbaar te maken buiten de zoekmachines.

Erg jammer dat dit soort berichtgevingen gepubliceerd worden en vooral door Emerce!

Frido van Driem

Interessante ontwikkeling, maar dit verbaast mij eigenlijk niet heel erg……Zoekmachines zijn fantastisch mits je weet wat je zoekt. Echter, wanneer je zoekt naar informatie over een onderwerp waar je weinig of geen verstand van hebt dan is het effectiever om dit te vragen aan je netwerk. Dit is waar Facebook op in wilt spelen. Echter is Facebook in mijn ogen geen netwerk van ‘experts’ en daarnaast is de content die gedeeld en gefilterd wordt vaak ‘entertainment’ gerelateerd.

Hiervoor zal dus een nieuw netwerk nodig zijn waar een consument via een expert de informatie vindt. Ik geloof dat de volgende (r)evolution in search zal inhouden dat experts en algoritmes samen werken om de beste informatie te filteren en aan te bieden aan de consument. Voor hen is dit zeer effectief want experts hebben immers het zoeken en filteren al voor hun gedaan.

Grt Frido (ZEEF.com)

Wil Bremers

In de VS is onder jongeren Youtube de belangrijkste informatiebron geworden als je iets wilt weten. Ook blijkt dat jongeren (tot 24) meer dan 80% van hun internettijd spenderen via hun mobiel. Daarop wordt bijna nooit gegoogled en daarom heeft Google nu alle tablet en mobiel fabrikanten van Android toestellen verplicht(!) om op Home de zoekengine van Google te zetten. Dat is geen keuzemogelijkheid meer zoals o.a. nu blijkt bij de recente “opvolger” ME572 van de Nexus 7 die eveneens gemaakt wordt door ASUS.

En ja SEO marketeers weten nu nog hun klanten te vertellen dat Google “rules” maar diezelfde klanten zien ook de advertenties op hun apps en binnen bijv. NU.nl apps. Cross-mediaal adverteren wordt weer (was het in de begindagen van Google ook al) belangrijker dan hoog bij Google scoren.

Facebook wordt wel degelijk meer en meer gebruikt om te klagen over niet goed werkende diensten en producten en daar wordt ook advies gegeven wat je dan beter kan doen. Als er dan ads tussen staan die hout snijden (dankzij Big Data van Facebook is de targeting perfect) legt dat meer gewicht in de schaal dan gezoek bij Google.
Maar dan moet je wel helder en krachtig communiceren: “Scheiden.NU” is dan krachtiger dan “Vincent & partners, scheidingsmakelaars”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond