Deel dit artikel
-

FAQ

FAQ Voice over IP Voice over IP (VoIP) was lange tijd een hobby voor computerfanaten die goedkoop internationaal wilden bellen. Maar nu hebben bedrijven en instellingen de voordelen ontdekt van telefoneren via een ip-netwerk: kostenbesparing en eenvoudiger beheer. En koppeling van spraak met it-toepassingen kan bovendien de productiviteit verhogen. Het hoe en waarom van VoIP.

Lange tijd kon je vooral veel lezen over Voice over IP (VoIP), maar niemand
gebruikte het. Dat is nu veranderd: in de laatste zes maanden is het aantal bedrijven (met meer dan vijftig werknemers) dat via ip belt, vertienvoudigd. Onderzoeksbureau Market Cap heeft berekend dat van deze bedrijven inmiddels 3,2 procent VoIP gebruikt. De onderzoekers verwachten dat dit jaar een op de tien Nederlandse middelgrote en grote organisaties kennismaakt met VoIP. Het is dus geen exclusieve hobby voor nerds meer.


Voice over IP betekent in feite telefoneren via een ip-netwerk, zoals internet en intranet. Traditionele telefonie is circuitgeschakeld, wat inhoudt dat voor communicatie tussen twee toestellen één lijn nodig is, die alleen voor dat gesprek openstaat. Bij VoIP wordt spraak vertaald in datapakketjes, die in willekeurige volgorde en samen met ander verkeer over een netwerk worden vervoerd en bij de ontvanger worden omgezet in spraak. Dit kan nu zonder haperingen of storingen, dankzij betere compressietechnieken, de mogelijkheid om voorrang te geven aan spraak-datapakketjes én de beschikbaarheid van breedbandverbindingen.

Omdat het geld bespaart en de productiviteit kan verhogen. Vier redenen op een rij:
1 Bellen met VoIP is goedkoop. Het maakt gebruik van het netwerk dat al aanwezig is voor dataverkeer en er zijn dus geen extra telefoonkosten. Daarnaast is de aanleg goedkoper: er is immers maar één netwerk nodig.
2 De techniek is een uitkomst voor bedrijven met medewerkers die veel verhuizen of buitenshuis werken. Elke medewerker krijgt een uniek telefoonnummer, dat niet is gekoppeld aan een specifiek toestel of net- of landnummer. De ip-centrale stuurt telefoontjes door naar de plek waar de medewerker op dat moment werkt. Uiteraard moet die persoon wel over een ip-telefoon of softphone (bijvoorbeeld op laptop of pda) beschikken.
3 Het beheer is eenvoudiger dan dat van een traditionele telefooncentrale. Het meeste beheer gebeurt via een webinterface, waarmee de beheerder medewerkers een eigen nummer toekent en wijziging doorvoert.
4 Net als de populaire applicaties
e-mail en chat, gebruikt VoIP het ip-prototcol en deze toepassingen kunnen dus ook met elkaar worden verbonden. Producten als E-phone integreren ip-telefonie in Microsoft Outlook of Lotus Notes, zodat vanuit die programma’s kan worden gebeld en informatie over het belverkeer kan worden bewaard.

Allereerst een breedbandverbinding. Dat kan ethernet zijn (het al aanwezige lan voor dataverkeer) of adsl voor thuiswerkers. Met smalband is niet te garanderen dat een gesprek zonder storingen overkomt. Bij dataverkeer is enige vertraging niet erg, maar bij spraakverkeer betekent een kleine storing al dat een deel van het gesprek wegvalt.
Daarnaast is apparatuur nodig die spraak omzet naar ip en weer terug. Die apparatuur is er in verschillende soorten en prijzen. Zo gebruiken veel consumenten Skype, een peer-to-peer-programma (zoals Kazaa). Na het downloaden en installeren van de software kan je met een ‘headset’ via de pc over het internet telefoneren. Dit is echter een beperkte toepassing: bellen kan alleen met mensen die dezelfde software gebruiken en kwaliteit en veiligheid zijn niet gegarandeerd. Organisaties die VoIP serieus nemen, schaffen een ‘telefooncentrale’ aan die kan omgaan met het ip-protocol. De centrale (software plus een router) zet spraak om en stuurt die door.
Ook zijn aparte telefoontoestellen nodig. Dit kan een apparaat zijn dat lijkt op een gewone telefoon. Een andere optie is een zogenaamde softphone, software die met een headset van de pc, laptop of pda een telefoon maakt. Organisaties kiezen vaak voor een ip-telefoontoestel, omdat werknemers dat eerder accepteren: het lijkt immers op wat ze al hadden.
Voor organisaties die geleidelijk op VoIP overschakelen – bijvoorbeeld omdat het hoofdkantoor ermee werkt, maar de vestigingen nog niet – zijn er hybride apparaten, zoals telefooncentrales die beide soorten verkeer kunnen afhandelen en ip-toestellen die ook werken met een traditionele centrale.

Jazeker. Als u belt met VoIP naar iemand die geen ip-telefonie gebruikt, wordt de spraak op uw eigen netwerk vervoerd als datapakketje. Bij de grens van dat netwerk, de ip-telefooncentrale, worden deze pakketjes omgezet en doorgestuurd naar het traditionele telefoonnetwerk, waar ze als gewoon telefoonverkeer verdergaan.

Nee. Daarom is het internet geen verstandige keuze als VoIP-netwerk. De meeste professionele VoIP-gebruikers bellen via het eigen lan, wan (wide area network) of vpn’s (virtual private networks, beveiligde ‘tunnels’ over het internet). Telefoneren via ip kan zelfs veiliger zijn, omdat beveiligingstechnieken uit de computerwereld kunnen worden gebruikt, zoals encryptie en authenticatie. Zo kan worden ingesteld dat de gebruiker van een ip-toestel eerst een pincode moet intoetsten, voordat hij via het netwerk kan bellen.

De prijs hangt af van de oplossing.
Het peer-to-peer-programma Skype kost niets, er moet alleen een headset worden aangeschaft. Aan de andere kant van het prijzenspectrum bevindt zich de zogenaamde sip-centrale (session initiation protocol), die spraak combineert met video en conference calls, de nieuwste techniek van dit moment. Voor deze oplossing betaalt een bedrijf eenmalig 25 dollar per gebruiker, ruim zesduizend dollar voor de server en 130 dollar per softphone op laptop of pda. Overigens kunnen benodigde infrastructuur, software en het onderhoud ook bij een serviceprovider worden gehuurd voor een maandelijks bedrag.

VoIP is geen nieuwe techniek meer, maar de ontwikkelingen gaan nog in razend tempo door. Leveranciers zullen het steeds meer als standaard aanbieden. Zo heeft Microsoft plannen
om VoIP in zijn Office-applicaties te ondersteunen, zodat u kunt bellen
vanuit Outlook. Wat dat betreft is
‘nog even wachten’ verstandig, al is het de vraag hoe lang u geduld moet hebben. Misschien kunt u beter naar de interne noodzaak kijken: de investering in een traditionele telefooncentrale is hoog en de overstap naar VoIP kan het beste worden gemaakt als de oude telefooncentrale is
afgeschreven. Uitbreiding met vestigingen in het buitenland is een andere reden om over ip-telefonie na te denken: internationaal bellen is immers veel goedkoper met VoIP. Daarnaast kan een verhuizing naar nieuwbouw aanleiding zijn om spraak en data te combineren, omdat er dan immers maar één netwerk moet worden aangelegd. Zoals gezegd bestaan er ook hybride toepassingen, waarmee u
VoIP in een deel van de organisatie kunt uitproberen.


Volgens het onderzoek van MarketCap zijn het vooral handelsfirma’s, het onderwijs en zakelijke dienstverleners die ip-telefonie gebruiken. Het onderzoeksbureau keek naar organisaties met meer dan vijftig werknemers. Ruim 4 procent van alle handelsfirma’s en onderwijsinstellingen en 4,1 procent van de zakelijke dienstverleners zouden VoIP gebruiken. Een voorbeeld is kledingconcern Mexx, dat met de overgang naar zijn nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam de stap naar ip-telefonie heeft gezet en nu langs deze weg met zijn vestigingen in Parijs en Boedapest belt. En Dow Chemical voorziet dit jaar al zijn vestigingen wereldwijd van een netwerk waarin spraak, data en video samengaan. De zogenaamde i-rooms zijn al operationeel. Hierin kunnen medewerkers op verschillende locaties met elkaar vergaderen, dankzij de combinatie van beeld, geluid en online documenten. Al dit verkeer loopt over het ip-netwerk en volgens Dow is de techniek zó veel beter dan het oude videovergaderen, dat het een serieus alternatief is voor een fysieke ontmoeting. Het zou de reiskosten van het internationale concern al aanzienlijk hebben gedrukt. Een derde voorbeeld is het Centrum voor Werk en Inkomen, dat voor het hoofdkantoor en de 130 vestigingen ip-telefonie gebruikt. Deze instelling huurt de communicatiemiddelen en de ondersteuning.

 Omdat spraak over een datanetwerk wordt verzonden, is koppeling mogelijk met andere toepassingen die van dat netwerk gebruikmaken, zoals e-mail, instant messaging en video over ip (waarbij beelden als datapakketjes worden verzonden). Met sip (session initiation protocol) kan een medewerker tijdens een instant messaging-sessie bijvoorbeeld besluiten dat het handiger is om iets te bespreken en overschakelen op spraak. Als tijdens het gesprek blijkt dat iemand anders om zijn mening moet worden gevraagd, laat een presentielijstje (een optie geleend van instant messaging) zien of deze persoon online is en of deze bij het gesprek kan worden betrokken. Deze convergentie van spraak, data en video is nog in ontwikkeling en kan straks de productiviteit van werknemers verhogen.

Wel als deze bedrijven voornamelijk van telefoontikken leven. Maar telecombedrijven onderkennen het gevaar en proberen het op allerlei manieren af te wenden, onder meer door zelf VoIP aan te bieden, zoals KPN samen met Cisco doet. In de Verenigde Staten proberen de telecomreuzen de overheid te overtuigen om aanbieders van VoIP dezelfde eisen op te leggen als waaraan zij moeten voldoen. Dat is lastig, aangezien VoIP geen dienst is, maar een technologie die gebruik maakt van bestaande netwerken. Daarvoor gelden andere wetten en regels dan voor het traditionele telefoonnet.

Ip-telefonie is in feite weinig meer dan het dirigeren van datapakketjes en daarom zijn er veel bedrijven uit de netwerkhoek, die VoIP apparatuur aanbieden, zoals Cisco en 3Com. Ook leveranciers van traditionele telefooncentrales begeven zich op deze markt: Nortel Networks, Avaya en Siemens. Al deze partijen bieden ook de hybride apparatuur aan. Service providers als Versatel en IPT verzorgen de benodigde infrastructuur en het beheer.

Leveranciers van hardware:
– Cisco, www.cisco.com
– 3Com, www.3com.nl/solutions/
telephony/
– Avaya, www.avaya.nl
– Siemens, www.siemens.nl
– Nortel Networks,
www.nortelnetworks.nl

Bellen vanuit Outlook of Notes:
E-phone (Media Streams.Com),

www.click-and-call.com

Serviceproviders:
Versatel, www.versatel.nl
IPT, www.ipt.nl
KPN, www.kpn.com n

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond