Deel dit artikel
-

FD en DPG kampen om nummer 2-plek podcastmarkt

De podcasts van FD Mediagroep genereren meer downloads, DPG Media heeft iets meer luisteraars. De twee kampen om de nummer 2-positie achter de NPO.

Dit beeld komt naar voren in het nieuwe maandoverzicht met bereik- en gebruikscijfers van Nationaal Media Onderzoek (NMO) over januari 2024.

De podcast uit de FD-groep genereerden 1,2 miljoen downloads met 111 actieve titels. Bij DPG ligt dat op 1,1 miljoen om 158 titels.

Opvallend genoeg hebben beide uitgevers slechts twee titels in de top tien meestbeluisterde podcasts. De rest bevindt zich in de longtail. Het grote bereik genereren ze met de optelsom van de vele kleinere titels.

NMO meet de statistieken enkel bij tien aangesloten uitgevers. Daar behoort Podimo bijvoorbeeld niet toe. Het werkelijke beeld qua bereik en gebruik ligt dus anders.

“In januari 2024 brachten de tien deelnemers in totaal 1.360 actieve podcasts op de Nederlandse markt. Gezamenlijk hadden zij 6,8 miljoen downloads gemiddeld per week. We tellen in deze periode ruim 2,9 miljoen gebruikers”, aldus de onderzoekers.

Gemiddeld genereren de podcasts in de top honderd een wekelijks bereik van ergens tussen de tien- en dertigduizend luisteraars.

Foto: Paul Gavinger (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond