Deel dit artikel
-

FD lanceert nieuwe digitale titel FD Focus

Het Financieele Dagblad lanceert vandaag FD Focus, een abonnee-app met nieuws en achtergrond voor young professionals.

De opzet van FD Focus is zo herkenbaar en simpel mogelijk. “In zeven artikelen het beste van het FD met focus op tech & innovatie. Als je alles leest ben je twintig minuten kwijt, maar gemiddeld zal dat tien minuten zijn”, licht Sanne Walvisch, adjunct-hoofdredacteur digitaal van Het Financieele Dagblad, toe. “En dat willen we eigenlijk verder terugbrengen zonder dat het afdoet aan de kwaliteitsperceptie.”

Lezers van de app, die zwaar leunt op beeld, vinden iedere ochtend een nieuwe editie onder de knop. Daarin zitten drie secties: nieuws uit de sector Tech & Innovatie, ‘Vandaag in het nieuws’, wat verwijst naar eigen werk van de FD-redactie, en ’Tot slot’. Dat laatste omvat verwijzingen naar interessant leesmateriaal op andere online publicaties. Alle stukken worden handmatig door de redactie geselecteerd en herschreven voor mobiel.

Er is bewust gekozen voor een app en niet voor, bijvoorbeeld, een e-mailnieuwsbrief. “E-mail is een distributiemiddel, geen product. Jongeren willen een product met een eigen gebruikervaring. Dat kunnen we met een app wel bieden.”

FD Focus kost tot eind 2017 tien euro per maand. Google en Apple verzorgen de incasso en delen in de inkomsten. In 2018 gaat de maandprijs omhoog. “Dit is need to know-informatie waar je als young professional niet omheen kan”, duidt Walvisch.

De lancering van deze nieuwe digitale titel weerspiegelt ook de transformatie die de krant als bedrijf heeft doorgemaakt. De krantenredactie werkt tegenwoordig compleet ‘digital first’. Er wordt eerst online gepubliceerd. Daarna wordt gekeken of en wat daarvan de dag erna meegaat in de gedrukte versie. Walvisch: “Focus is het eerste resultaat van de verandering aan de productkant.”

Komende kwartalen staan vooral in het teken van het verbeteren van de kwaliteit van de bestaande digitale producten. Focus wordt uitgebreid met meer domeinen, waaronder Ondernemen en Financiën. De abonnee moet dus een hoofdthema gaan kiezen, want hij zal nooit meer dan zeven artikelen per dag krijgen. De adjunct Digitaal wil zich daarnaast bezighouden met het verbeteren van de bestaande digitale producten. “Doorpakken op wat we al hebben.”

Morgen begint de eerste reclamecampagne voor FD Focus. Een tweede staat al op de planning. Beiden zijn always on en spelen zich behalve online ook af op BNR-radio en abri’s.

Foto: Matthew G (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond