Deel dit artikel
-

FD Mediagroep investeert in Springest

FD Mediagroep neemt een strategisch belang in online leerplatform Springest. Dat gebruikt het nieuwe geld om te groeien op de Duitse markt.

Zojuist maakten de partijen de strategische samenwerking bekend. Met de nieuwe investering neemt Springest afscheid van angel investors als Patrick Kerssemakers en Floris Rost van Tonningen. Oprichter en directeur Ruben Timmerman houdt ook na de deal de meerderheid van de aandelen.

Financiële details over de transactie worden niet bekendgemaakt.

Timmerman licht aan Emerce toe: “Ik was op zoek naar een partij die voor langere duur wilde investeren. Dan valt venture capital al af. FD Mediagroep deelt deze visie. Inhoudelijk sluiten we ook goed aan. Hun belang is dat ze strategisch gezien willen groeien buiten de eigen kernbusiness.” De uitgeverij kocht eerder specialisten als Energeia, Webservices.nl, Company.info en Redactiepartners (nu: Contenture).

FD Mediagroep is onderdeel van investeerder HAL.

Twee jaar geleden onderzocht Timmerman of hij wilde uitbreiden naar Engeland of Duitsland. De oostelijke markt reageerde beter op het experiment. De Nederlandse tak van Springest is winstgevend, maar om in Duitsland te kunnen groeien is nu extra geld nodig. “Onze activiteiten in Duitsland zijn even groot als in Nederland. En dat terwijl we in Nederland eigenlijk nog geen bekend merk zijn. We kunnen hier nog wel acht keer groter worden. De potentie van Duitsland is dan nog eens vijf of zes keer hoger.”

De op- en uitbouw van de Duitse activiteiten is een kwestie van geduld, investeren en aandacht. “Je moet vertrouwen opbouwen. Dat we nu Siemens als eerste echt grote klant tekenen, moet daar aan bijdragen. We proberen nu ook onze Nederlandse klanten met Duitse activiteiten te interesseren.” Dat zijn bijvoorbeeld partijen als ING, PostNL, Stork en Vattenfall (Nuon).

Over zijn Duitse ambities zei hij eerder in Fast Moving Targets:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Algemeen directeur Eugenie van Wiechen van FD Mediagroep: “Wij willen de beslissers van Nederland helpen met het nemen van de beste besluiten. Dat doen we door het bieden van onafhankelijk nieuws, kennis, data en het bijbehorende netwerk. Met de komst van Springest bieden we onze doelgroep nu ook toegang tot opleiding en ontwikkeling. Als professional weet je waar je moet zijn. Hun software en diensten helpen organisaties het maximale uit hun werknemers te halen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond