Deel dit artikel
-

Fietsenwinkel.nl groeit 65% tot 40 miljoen omzet

Online verkoper Fietsenwinkel.nl groeide in 2016 weer met 65 procent en zag de omzet uitkomen tot boven de veertig miljoen euro. In de komende maanden breidt het zijn netwerk van fysieke winkels uit van zeven naar dertig.

International Bike Group (IBG), waar Fietsenwinkel. nl onder valt, heeft een goed jaar achter de rug. “Gemiddeld zijn we ieder jaar met 65 procent gegroeid en ook afgelopen jaar weer. Om die groei vast te houden moet er meer uit het offline domein naar online komen, naar ons”, zegt directeur Bastiaan Hagenouw (foto) tegen Emerce.

Op die manier, en met expansie in het buitenland, hoopt de ondernemer in het lopende jaar zijn omzet te verdubbelen tot goed boven de tachtig miljoen euro.

De Nederlandse activiteiten van IBG zijn winstgevend en cashflowpositief. Met de financiële steun van eigenaar NPM Capital achter de hand lijkt de financiering van de internationale plannen geen probleem.

Hagenouw: “We zijn actief in België, Denemarken, Noorwegen en Zweden. Daar rollen we exact hetzelfde model als in Nederland uit en streven naar leidende posities.” De groei is mede gerealiseerd met erg concurrerende prijzen en een gebrek aan serieus tegengas van concurrenten.

“Maar het gaat niet enkel om de prijs. We hebben inmiddels tweehonderd servicepunten in Nederland. Dat zijn zelfstandig ondernemers die onderhoud en reparaties doen. Ze sluiten zich bij ons aan. We zijn kritisch op wie we binnenhalen en houden de performance constant in de gaten. We rijden ook met busjes door het land naar de mensen die niet naar een servicepunt kunnen komen. Tachtig procent van de bevolking heeft een servicepunt binnen tien minuten afstand.”

Kwam in 2016 nog zo’n vijf procent van de omzet voor rekening van de pijler Onderhoud & Reparatie, twee miljoen euro, in 2017 stijgt dat naar verwachting naar circa vijftien procent.

Zelfstandige fietsenwinkels kunnen zich ook aansluiten op het servicenetwerk.

Fietsen verkopen doet Hagenouw behalve in de webwinkel ook in fysieke winkels. Dat zijn er nu zeven, maar dat worden er in de komende maanden dertig in binnen- en buitenland. “Tachtig procent van de klanten wil zijn nieuwe fiets toch eerst een keer ervaren. Daarom hebben we vorig jaar jaar als experiment winkels geopend. Geen typische fietsenwinkels. Ze zijn geïntegreerd in de online customer journey. Een zichtlocatie is voor ons niet van belang. We hebben ruimte nodig, gratis parkeerplekken, en gelegenheid tot het aanleggen van een eigen testterrein.”

Op welke locaties de winkels worden geopend hangt sterk af van de fysieke herkomst van de bezoekers op de website fietsenwinkel.nl. Dus: waar het bezoekende online publiek van Fietsenwinkel.nl letterlijk woont. “En we kijken naar hoe dicht een gebied is bevolkt.” Een gewogen ratio daarin is leidend in het vestigingsbeleid.

Hagenouw en zijn team sturen de business met data. Dat geldt niet enkel voor de marketing. Data over het online zoek- en koopgedrag van klanten worden gebruikt om het inkoopproces te stroomlijnen, “we hebben altijd zo’n tienduizend fietsen op voorraad”, en de weersvoorspelling wordt gebruikt om de bezettingsgraad van de helpdesk te plannen.

“We zijn met vierhonderd man in totaal en zoeken tweehonderd nieuwe collega’s. Veel datawetenschappers, monteurs en IT’ers. En wanneer die tweehonderd ingevuld zijn, zoek ik er weer tweehonderd.”

Deel dit bericht

10 Reacties

Willem

Zonder investeerder met grootkapitaal was Bastiaan een gewone fietsenmaker. Nu lijkt hij geniaal, maar dat is hij niet.

Erwin Boogert

Het verleden én de praktijk van vandaag laat zien dat het beschikken over een grote zak geld, of zelfs een heule grote zak geld, niet gelijk staat aan succes. Verre van. Aan de andere kant: ik kan me dit soort opmerkingen ook herinneren over bijvoorbeeld Zalando en Facebook. Maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt te zeggen. Licht jezelf dan nader toe.

Frits

Klopt, er is heul veul geld ingepompt en nog steeds klotst het uit de muren. Niet rendabel te maken en uiteideindelijk zijn de consumenten toch de klos.

K Peters

Wat een eenzijdig bericht. Natuurlijk krijg je een hoop nieuwe klanten als je er ook een hele bak reclame tegenaan gooit. Wat ik zou willen zien: hoeveel is er geinvesteerd en wat is de ROI? Tot nu toe zie ik weinig innovatie bij deze fietsenboer, ze geven alleen meer geld uit dan de rest.

Rene - The CoolBikingCompany.com

Hoewel ik als “concullega” vol in The line of fire sta en meer last dan gemak van ze heb ( want op kwaliteit moet Fietsenwinkel.nl nog hele grote stappen zetten), heb ik er in zakelijk opzicht hele grote bewondering voor. Je in een paar jaar opwerken tot de meest dominante partij in deze branche verdient respect, geen hoon. Kan je het beter?.. doe dat dan! Je zal je als rijwielhandelaar of op kwaliteit / assortiment of geleverde diensten moeten onderscheiden, doe je dat niet dan ben je over 5 jaar geen rijwielhandel meer.
Adapt or die,

Tunis

Wat een jaloerse reacties allemaal. Om groei te realiseren dient er inderdaad eerst geïnvesteerd te worden. Met een business volume van 40 miljoen en een prognose van 80 miljoen volgend jaar komt er ook een heleboel binnen.

Raoul van Heerden - Bizelli VOF

Tot dusver druipt de jaloezie van 3 van de 4 berichten af.

Natuurlijk krijg je een hoop nieuwe klanten als je er reclame tegenaan gooit? “Natuurlijk”? Kijk even naar Blokker, V&D.. hebben toch flink wat geld in hun concepten en marketing gegooid.. Dus “natuurlijk” is dat helemaal niet.

“De consumenten zijn de klos” zegt Frits. Ik zie het anders: de fietsenmaker-branche moet met een antwoord komen. Er zijn er overigens genoeg die op de huidige trend inhaken en een goede -al dan niet lokale- concurrentiepositie weten te verwerven. De rest? Tja, ondernemerschap gaat het beste gepaard met innovatie en creativiteit. Althans, tegenwoordig meer dan ooit.

Ik vind het dus vooral knap dat zo’n fietsenboer het voor elkaar heeft gekregen. Hij heeft die zak geld ook eerst moeten weten te verkrijgen en dat doe je niet met een wankel concept. En: hij zorgt voor meer werkgelegenheid. Dus petje af.

Willem

Ik ben inderdaad jaloers op zijn zak geld.
Kies een bedrijfstak met online achterstand en pompen maar. Dan moet je wel dom zijn om dat te laten mislukken als je voor alle posities specialisten kan wegkopen bij andere bedrijven.

ray

Grote klasse wat fietsenwinkel.nl heeft bereikt. Tegen de stroom in klanten voor minder geld beter helpen. En dan zo’n groei realiseren. Petje af voor Bastiaan en cornuiten!

ellen

Een half jaar geleden hier een fiets gekocht, en ben er nu aan het kijken voor een racefiets. Zeer tevreden en ik blijf hier klant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond