Deel dit artikel
-

Fikse boetes voor onduidelijke websites telecombedrijven

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) beboet KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone voor de onjuiste en onvolledige informatie over hun aanbod op hun websites voor consumenten. Het gaat om forse bedragen. T-Mobile, Vodafone en KPN betalen elk ruim 3 miljoen euro.

De verkoop van telefoonabonnementen gebeurt onder meer via de website van de aanbieders. Consumenten moeten daar juiste en volledige informatie vinden over het aanbod. Vier telecomaanbieders voldeden niet aan deze verplichting.

De ACM ontving meldingen over onverwachte kosten en hoge rekeningen van telecomaanbieders. Omdat de prijs en de kenmerken van het abonnement de belangrijkste factoren zijn waarop consumenten hun aankoopbeslissing baseren, hecht de ACM er veel belang aan dat de informatie klopt.

Het gaat onder meer om het niet duidelijk vermelden van eenmalige kosten bij de aanbieding van een abonnement, waardoor het aanbod goedkoper lijkt dan het in werkelijkheid is. Daarnaast werd vermeld dat databundels voor gebruik ‘onbeperkt’ waren, terwijl dat niet zo was binnen de EU (Tele2, T-Mobile). Vodafone bood een abonnement in combinatie met een toestel aan tegen een prijs die alleen gold voor consumenten die al internetklant waren bij Ziggo. Als je dat niet was, kostte het abonnement 5 euro meer.

Met ingang van 1 juli 2016 is het boetemaximum van de boetes die de ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1 procent van de omzet van de overtreder. In deze zaak heeft de ACM voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels.

Boete KPN
3.473.500 euro
Boete Tele2
2.715.000 euro
Boete T-Mobile
3.907.000 euro
Boete Vodafone
3.120.500 euro

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond