Deel dit artikel
-

Film1 integreert ‘conversational interface’ in online reclame

Een conversational interface – bekend van chatbots en -apps – blijkt ook prima inzetbaar voor reclame. Filmdienst Film1 breidt de proef ermee uit. In plaats van banners uitsluitend te gebruiken om te zenden, gaat het met een chatinterface (geautomatiseerd) het gesprek aan. En werft zo succesvol abonnees.

Rondom de promotie van de eigen online filmdienst, maakten de campagnedata duidelijk dat veel consumenten zoeken naar filmtips. Film1 besloot daarop de banners te voorzien van een chatinterface zodat het op websites en in apps daarover een gesprek kan starten. Gebruikers vertellen een eenvoudige chatbot welk filmgenre ze graag kijken en krijgen vervolgens enkele trailers als suggesties toegestuurd. Het zoekproces gaat verder totdat er een ‘match’ is gevonden. Daarop volgt ter afsluiting de vraag of ze geïnteresseerd zijn in een proefabonnement op Film1.

Mediabureau MobPro nam de technische realisatie op zich en zet de chat nu in via display advertentiers, search en Facebook. In twee maanden tijd zijn er volgens het bedrijf ruim 20.000 filmadviezen afgegeven.

Hoewel geen van de partijen mededelingen doet over het aantal conversies, zijn ze te spreken over het aantal nieuw afgesloten abonnementen. Ten opzichte van reguliere bannering is daarnaast ook het bouncepercentage ‘exponentieel’ lager. Veel minder mensen dan gemiddeld haken na een bannerklik af.

Behalve een onbekend aantal conversies, levert de eenvoudige chatbot ook interessante inzichten op, merkt Yigal van Gelderen – marketingmanager bij Film1. Inzichten over genrevoorkeuren en kijkhistorie bijvoorbeeld. Geplaatst in relevante omgevingen blijkt een advertentie een goede gespreksstarter. Omdat gebruikers de (mobiele) site of app waarin ze zochten niet hoeven te verlaten, is de drempel erg laag. Met effect: de helft van de botgesprekken is afgerond.

De ervaring met conversational design wil Film1 nu gebruiken voor de ontwikkeling van een voice-bot.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond