Deel dit artikel
-

Financial Times trekt meer verkeer naar app buiten iTunes om

De Financial Times, die geen gebruik meer maakt van de abonnementendienst van Apple, voor iPhone- en iPad-app, heeft meer dan 700.000 gebruikers voor de nieuwe webbased mobiele app, waarmee deze populairder is dan de versie die in iTunes stond.

Dat meldt Reuters.

De HTML5-app van de Financial Times kan in elke browser gelezen worden. Hiermee omzeilt de uitgever Apple. Als een uitgever abonnementen slijt in een iPhone- of iPad-app, dan behoudt Apple de controle over onder meer demografische data van de lezer. De Financial Times wil belangrijke lezersdata niet kwijtraken door gebruik te maken van de abonnementendienst van Apple en besloot begin april zich terug te trekken uit de AppStore.

De nieuwe app trekt meer verkeer dan de apps die via iTunes te krijgen waren. De webbased mobiele app is goed voor 15 procent van de FT.com-abonnementen en 20 procent van de totale FT.com page views van mobiele gebruikers.

De applicatie van de Financial Times was eind vorig jaar meer dan 40.000 keer gedownload. De iPad-gebruikers stonden toen garant voor 10 procent van alle digitale abonnementen van de krant. Voor de gratis applicatie is een abonnement nodig op de Financial Times om ongelimiteerde toegang te krijgen tot alle artikelen. Deze kan de gebruiker afsluiten op de site van de Financial Times zelf.

Andere krantenuitgevers hebben, net als de Financial Times, ook een betaalmuur rond het online nieuws gezet. Het verschil met de Financial Times is dat deze laatste nieuws biedt dat zich op een kleinere, meer gespecialiseerde doelgroep richt. De Financial Times heeft meer te verliezen dan veel andere uitgevers, mocht het lezersdata bij Apple neerleggen, omdat het hier al een succesvol verdienmodel op heeft gebouwd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond