Deel dit artikel
-

Financiële situatie Jupiter Media Metrix kritiek

Onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix heeft deze week bekend gemaakt dat het mogelijk binnenkort geen geld meer heeft. In stukken die zijn ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission wordt door accountants van Ernst & Young zelfs opgemerkt dat de operationele verliezen en het gebrek aan werkkapitaal reden zijn om ernstig te twijfelen aan het voortbestaan van de onderneming.

Volgens de stukken die Jupiter bij de SEC heeft ingediend komt het bedrijf tegen het eind van het tweede kwartaal zonder geld te zitten. Jupiter zelf zegt al sinds de formatie van Jupiter Communications halverwege de jaren negentig grote verliezen te hebben gemaakt.
In 2001 bedroegen operationele verliezen 516,4 miljoen dollar, waarvan 329 miljoen dollar een afschrijving van zogenoemde 'good will'-kosten betreft. In 2000 was het verlies 'slechts' 75,5 miljoen dollar, in 1999 verloor het bedrijf 25,9 miljoen dollar.

Omdat de vooruitzichten volgens Jupiter op korte termijn niet veel beter worden – het spreekt zelf van "voortdurende ongunstige marktomstandigheden" is het van plan om een aantal onderdelen af te stoten. Dat betreft onder meer Media Metrix, Jupiter Research, AdRelevance en Jupiter Events. Volgens Jupiter hangt het voortbestaan mogelijk af van het dumpen van "overtollige bagage". Dat ook Media Metrix als zodanig wordt beschouwd is opmerkelijk; Jupiter Media Metrix werd gevormd in 2000, toen Jupiter Communications door Media Metrix werd gekocht.

Het bedrijf was overigens al langere tijd bezig met het inkrimpen van de operaties. Vorig jaar staakte het de activiteiten in Argentinië en verkocht het de activiteiten in Japan, Brazilië, Denemarken en Noorwegen. In oktober vorig jaar werd dertig procent van het personeel, 650 werknemers, ontslagen.
In februari werd tevens bekend dat een voorgenomen fusie met Netratings niet door ging, omdat de Amerikaanse overheid bedenkingen had in verband met anti-trust wetgeving.

De problemen bij Jupiter komen in een periode dat het met onderzoeksbureau's in Nederland juist erg goed gaat. Zo zei de CEO van Pro Active International in februari nog dat de markt voor internetonderzoek "waanzinnig goed" was, en onderzoeksbureau Blauw meldde eind maart dat er sprake was van omzetgroei en winst in 2001.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nostradamus

Dit zegt iets over de voorspellingsvermogen van Jupiter dat ze de eigen problemen niet hebben kunnen voorspellen en tijdig maatregelen nemen. Het feit dat ze nu wel het geldgebrek inzien en aankondigen zal waarschijnlijk de eerste voorspelling van hen zijn die wel uit zal komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond