Flinke boete voor misleiding op TripAdvisor
Een Australische keten van vakantieappartementen heeft een boete gekregen van bijna 2 miljoen euro wegens misleiding op TripAdvisor. Het bedrijf verstuurde e-mails aan gasten met de vraag een recensie te plaatsen maar haalde de e-mailadressen van mensen die een negatieve ervaring hadden uit de verzendlijst.
De Australische mededingingsautoriteit oordeelde dat dit misleiding was. De kwestie draait om Meriton Services Apartments en de TripAdvisor-dienst Review Express. Deze service is bedoeld om bedrijven te helpen meer recensies te verzamelen door gasten erom te vragen via een e-mailcampagne. Dit leidt volgens TripAdvisor tot 28 procent meer reviews, wat het merk van het bedrijf ten goede komt – mits het positieve beoordelingen zijn natuurlijk.
In de periode november 2014 tot en met oktober 2015 werden de e-mailadressen van gasten die mogelijk overlast hadden ondervonden tijdens hun verblijf of een klacht hadden ingediend, door Meriton uit de verzendlijst gehaald. Zo probeerde het bedrijf de kans op negatieve recensies te verkleinen. Of deze actie ermee te maken heeft, is moeilijk te zeggen maar Meriton Services Apartments werd in 2015 beloond met een Travellers’ Choice-status op TripAdvisor.
Volgens TripAdvisor mag Meriton de komende drie jaar de e-mailadressen in Review Express niet filteren, selecteren of beperken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond