Deel dit artikel
-

Flinke groei aantal vloggers

In het KVK Handelsregister staan eind 2021 bijna 1000 vloggers en influencers ingeschreven. Afgezet tegen de bijna 13 miljoen Nederlandse YouTube- en Instagramgebruikers is dat slechts een fractie, maar het aantal groeit snel.

Het aantal influencers en vloggers is in vijf jaar tijd met 989 gestegen., meldt de Kamer van Koophandel. Bedrijven werken graag samen met influencers ter promotie van hun producten of diensten.

Lang niet alle influencers staan als zodanig ingeschreven in het Handelsregister. Dat heeft verschillende redenen. Zo is er bijvoorbeeld nog geen SBI-code voor influencers en vloggers. Het beroep is daarvoor te nieuw.

Deel dit bericht

1 Reactie

Remas Haverkamp - BRANDAMBASSADORS

Aanbieders van commerciële mediadiensten op aanvraag (cmoa’s), lees YouTubers, vallen onder de regels van de Mediawet. Zij moeten voldoen aan de regels van de nieuwe Mediawet uit 2020 en de door het Commissariaat van de Media (CvdM) opgestelde beleidsregels over het maken van reclame voor producten of diensten.

Een van de allerbelangrijkste nieuwe regels is dat content creators (lees influencers c.q. YouTubers) op de bovenstaande kanalen zich moeten registreren bij het CvdM (art. 3.29b Mediawet) en onder het toezicht van het CdvM komen te staan. Daarvoor moeten zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

– een minimum aantal van 100.000 volgers
– ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (!!)
– een minimum van 24 video’s heeft geüpload in een periode van 12 maanden.

In het afgelopen jaar hebben veel (grotere) YouTubers al kennisgenomen van deze regels en waarschijnlijk is dat een van de belangrijke redenen van de sterke toename van het aantal inschrijvingen door YouTubers bij het KvK.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond