Deel dit artikel
-

Floris Ketel (Rabobank): ‘Design is niet gaaf, maar nuttig’

Nieuw en onbekend terrein is waar Floris Ketel zich prettig bij voelt. Hoewel Rabobank al decennia online is, staat de financiële sector aan de vooravond van omwentelingen die door fintechs worden gedreven. “Ik wil hier deel van uitmaken.”

Een bank in een disruptieve omgeving? Ik zie ‘m niet…
“De financiële markt verandert sterk en er zijn heuse disruptieve ontwikkelingen gaande. Denk aan fintechs, start-ups en veranderingen bij banken zelf, maar ook Apple, Facebook, Amazon en Google die tot de markt toetreden. Er gebeurt zó ontzettend veel in deze sector dat ik hier onderdeel van wil zijn.”

Hoe past dit in je carrière tot nu toe?
“Dat zie ik als een drieluik. Na mijn opleiding, rond de millenniumwisseling, kon en mocht alles en wat je maakte dat werkte. Een cowboytijd waarin alles wat je deed een experiment was. Erg leerzaam: we doen het, maken het en kijken dan of het werkt. Daarna, bij Mirabeau, professionaliseerde online. Zaken als design, UX, front-end en agile werken kwamen op de kaart. Daar heb ik geleerd hoe je grote en complexe projecten gestructureerd aanpakt. Nu is het tijd om aan de klantkant te werken met een eigen verantwoordelijkheid voor een digitaal product dat belangrijk is voor onze bedrijfsvoering.”

Hoe ben je bij Rabobank terecht gekomen?
“Na twintig jaar aan de bureaukant wilde ik iets anders. Dan kun je zelf iets starten, gaan freelancen of aan klantzijde werken. Dat laatste zat in mijn achterhoofd, omdat je dan gericht aan producten kunt werken voor de doelgroepen van een bedrijf. En die kans kwam voorbij. Eerst vroeg ik me af of werken bij een bank inderdaad iets voor mij kon zijn, maar al pratende over hoe de Rabobank in de samenleving staat en met welke innovaties ze bezig zijn, sloeg ik erop aan. Bij een bureau sta je op een grotere afstand.”

Wat houdt je werk in?
“Als Chapter Lead ben ik verantwoordelijk voor de websites in het open domein van Rabobank wereldwijd met een focus op UX, Design, Commerce en Content. Daarvoor werk ik nauw samen met een team van designers die samen met ontwikkelaar, business analisten en product owners aan de websites van Rabobank werken.”

Hoe zijn Valtech en Rabobank vergelijkbaar?
“Doordat alles hier met online te maken heeft, al is de schaalgrootte vele malen groter. Plus: digitaal is belangrijk, maar er zijn ook productgroepen waar je dagelijks mee te maken hebt. Denk aan hypotheken, verzekeringen en betalen. Wat wel weer vergelijkbaar is is dat er hier meer en meer gedacht wordt vanuit klantbehoeftes, de life events.”

Welke nuttige baggage neem je mee?
“Ik kan veel bijdragen omdat ik bekend ben met markten die in beweging zijn. Online en digitaal blijven het verschil maken. Vanuit mijn achtergrond heb ik een brede blik op de verschillende markten. Ik heb veel gezien, van airlines tot ziekenhuizen en van retail tot FMCG. Overal verschillen de dynamieken wellicht, maar de problematiek is in grote lijnen hetzelfde. Die ervaring kan ik nu toepassen. Verder heb ik veel kennis in het bouwen aan creatieve teams. Wat heb je nodig aan disciplines, kennis en processen vanuit design thinking. Dit kan ik goed toepassen binnen de vraagstukken die er nu bij de bank liggen.”

Welke trend zie je in design?
“Inclusief design wordt weer belangrijk. Dat is afgelopen jaren weggezakt, maar als bank wil je je toegankelijkheid tot sites en apps garanderen voor alle doelgroepen, van visueel beperkten tot ouderen en andere kwetsbare doelgroepen. Dit zijn bij Rabobank ook belangrijke doelgroepen en daarom erg tof om mee aan de slag te gaan. Als zij niet worden ondersteund, kunnen ze nieuwe ontwikkelingen niet benutten en sluit je groepen uit. Design is niet omdat iets gaaf moet zijn, maar voor het profijt van de mensen die je dienst gebruiken. Rekening houden met meerdere doelgroepen in je ontwerp maakt het design beter voor iedereen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#175).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond