Deel dit artikel
-

Foquz komt met eZine voor etnomarketing

In Nederland wonen zo'n 1,7 miljoen allochtonen. Met 2,5 miljard te besteden guldens vormen ze een interessante en groeiende groep consumenten. Alleen hoe bereik je hen? Het Utrechtse bureau Foquz is gespecialiseerd in etnomarketing en richtte een speciaal e-zine FoquZine over deze materie op.

Het eerste nummer is net online. De site is voorlopig alleen via de bedrijfssite van Foquz te bereiken. 'We verkeren op dit moment nog in de testfase,' zegt pr-medewerker Jose Biewenga aan de telefoon. 'Na de laatste redactionele en technische aanpassingen zijn we de vijftiende officieel online. Het is de bedoeling elke maand rond die datum met een nieuwe editie te komen.'

De inhoud van FoquZine biedt een drietal inhoudelijke invalshoeken. Belicht worden de diverse consumentengroepen, ondernemerschap en arbeidsmarkt, naast een visie op de consumentenmarkt. Ramadan komt aan de orde, met als specieke element dat sommige traditionele gerechten alleen gedurende deze periode worden gemaakt. Voor winkels raakt dat direct aan hun inkoopbeleid. Verder komt een Surinaamse ondernemer aan het woord. De visie is deze maand van Hallmark, die haar licht laat schijnen over wenskaarten voor allochtone doelgroepen.

Een specifieke redactionele doelstelling heeft het blad niet. Biewenga: 'Het gaat in de eerste plaats om informatievoorziening. We kregen veel vragen van mensen die over allerlei onderwerpen meer wilden weten. Vanuit die gedachte is het blad opgezet. We belichten de achtergronden van de verschillende allochtone groepen. Het is beslist niet alleen bedoeld voor het bedrijfsleven, maar algemeen informatief van aard.'

Biewenga verbindt door met Managing Director Jorge Cuartas. Volgens hem is belangstelling voor etnomarketing behoorlijk groeiende. 'Er heeft naar mijn idee een omslag plaatsgevonden in het laatste jaar. Voorheen vroeg men zich vooral af wat het was. Nu willen bedrijven weten hoe ze het kunnen gebruiken. Die verandering zie je ook terug in de uitbreiding van het aantal branches dat aan etnomarketing doet. Vroeger kwam de belangstelling eigenlijk alleen van verzekeraars. Momenteel toont ook de levensmiddelenbranche interesse, net als producenten van verzorgingsartikelen en telecombedrijven. Ook Internetproviders zijn geïnteresseerd. Neem Sonera , dat deze week in het teken staat van het suikerfeest. Vijf jaar geleden was dat vermoedelijk ondenkbaar. Wat dat betreft denk ik dat FoquZine zeker in een behoefte voorziet.'

Met het tijdschrift verwacht Cuartas, op basis van zijn bedrijfssite, in eerste instantie minimaal 60 lezers per dag te trekken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond