Deel dit artikel
-

Forrester: RFID project Wal-Mart te duur

Marktonderzoeker Forrester zegt dat leveranciers van Wal-Mart tot 9 miljoen dollar per jaar moeten investeren om deel te kunnen nemen aan het ambitieuze RFID programma dat het Amerikaanse warenhuis is opgestart.

Wal-Mart wil zijn honderd belangrijkste leveranciers verplichten om vanaf januari 2005 pallets en dozen van RFID chips te voorzien om zo de logistiek te kunnen verbeteren en om de bestelde artikelen beter te kunnen traceren. Het bedrijf loopt daarmee internationaal voorop en het Wal-Mart programma wordt in allerlei rapporten vaak geprezen.

Maar volgens Forrester gaat het de leveranciers enorm veel geld kosten: zo’n 9 miljoen dollar per jaar. Bovendien, zo stelt het Amerikaanse onderzoeksbureau, zal slechts een kwart van de leveranciers in staat zijn om de aan de eisen van Wal-Mart te voldoen.

“Op de korte termijn zijn leveranciers alleen maar erg veel geld kwijt, zonder dat ze er iets van terugzien,” zegt Forrester analiste Christine Spivey Overby (audio toelichting hier). “De technologie is er nog niet klaar voor en het ontbreekt de leveranciers domweg aan kennis.”

De hoge kosten hebben volgens Forrester vooral te maken met de nog altijd relatief hoge prijs van de chips. Die maakt voor 80 procent deel uit van de investeringen. De chips zullen volgens Forrester minder dan 40 dollarcent moeten gaan kosten willen de leveranciers hun investeringen kunnen terugverdienen.

Het aanpassen van RFID technologie in fabrieksomgevingen kan in sommige gevallen wel oplopen tot 100 miljoen dollar. Alleen grote bedrijven als Gillette zijn bereid om daar zoveel geld in te pompen.

Forrester zegt dat Wal-Mart zijn ambities moet bijstellen en zich zou moeten beperken tot een bepaalde categorie dure producten, zoals geneesmiddelen, DVD’s, en kleding. Mogelijk kunnen de kosten worden teruggebracht als de leveranciers zich verenigen in een verkooporganisatie.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!