Deel dit artikel
-

Forrester waarschuwt tegen Kunstmatige Intelligentie

Marktonderzoeker Forrester raadt bedrijven aan te leren werken met kunstmatige intelligentie, maar waarschuwt ook duidelijk tegen de gevaren en onzekerheden die het met zich meebrengt.

Dat staat in het rapport met de veelzeggende titel ‘De belofte en potentiële gevaren van AI’, dat vorige week verscheen.

De grote techbedrijven, vooral die in de VS, doen aan de lopende band kleine overnames van bedrijven met diepe kennis over kunstmatige intelligentie. In het ene geval gaat het om spraak- en taalherkenning, in het ander om beeldherkenning of systemen die goed zijn in patroonherkenning met analyses en adviezen. Veel van de toekomstige software en diensten zal elementen hiervan bevatten, onderschrijft Forrester.

Bedrijven die dit soort systemen willen inzetten, zullen zich eerst goed achter de oren moeten krabben over hoe, wat en waarom. “Het kost veel moeite om een AI-systeem draaiend te krijgen. Je zult het systeem moet trainen, verfijnen en je hebt kwalitatief hoogstaande data nodig.” En dat is het begin nog maar.

De onderzoeker waarschuwt bedrijven dat er meerdere aspecten zijn om rekening mee te houden. Natuurlijk zijn er weinig specialisten op de markt beschikbaar, want ze worden weggekocht, en zijn de systemen niet makkelijk in te richten. Ze kunnen daarnaast ook onvoorspelbaar reageren.

“Let goed op de ethische en juridische implicaties, op hoe je omgaat met data over ras, geslacht, politieke voorkeuren en zaken als gezichtsherkenning. En aan de toezichthouder zul je moeten aantonen met welke data je tot bepaalde conclusies bent gekomen, hoe die data zijn verworven en met welk doel.” Wie dat niet kan, is strafbaar.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel dat Forrester voorspiegelt. De onderzoeker schetst ook een landschap waarin Moore’s Law nog steeds geldt en de techniek dus splinternieuwe marktkansen blijft bieden.

“Kunstmatige intelligentie kan significante waarde toevoegen wanneer bedrijven klantbehoeftes bijna realtime kunnen voorspellen en daarmee hun eigen processen kunnen optimaliseren. Dit verandert markten. Het is niet de vraag wie hier het eerst van profiteert, maar ook wie het goed doet.”

Uit een onderzoek onder 612 zakelijke respondenten blijkt dat weinigen daadwerkelijk AI-systemen inzetten. Wel zegt meer dan de helft er in de komende twaalf maanden in te willen investeren.

De meeste interesse gaat daarbij uit naar toepassingen in het domein van customerexperience en customersupport. Weinigen verwachten overigens directe impact op omzet.

Foto: Keoni Kabral (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond