Deel dit artikel
-

Fors meer reclamebestedingen elektrische auto’s

Mediaregistratiebureau Adfact registreerde in 2019 fors meer campagnes voor elektrisch aangedreven auto’s (EV’s). De Nederlandse reclamebestedingen op onder andere radio, tv, print en outdoor steeg van 19 naar 49 miljoen euro. Daarmee nam deze markt vorig jaar 16 procent (in 2018: 6%) van de totale reclamebestedingen binnen de personenautomarkt voor haar rekening.

Nissan was met ruim 9 miljoen euro de grootste adverteerder binnen het EV-segment, gevolgd door Renault en Audi. Opvallend is dat er ook veel werd besteed aan reclame voor elektrische auto’s binnen het dure segment , zoals met de Jaguar Ipace en Audi Etron.

Qua verkopen is Tesla marktleider binnen het EV-segment, maar de Amerikaanse autofabrikant zet in Nederland geen massamedia in om bekendheid en verkoop te stimuleren.

Volkswagen introduceert dit jaar de nieuwe ID3 waar veel van verwacht wordt. De verwachting is dan ook dat de totale reclamebestedingen in 2020 verder gaan toenemen, aldus Lars de Vries van Adfact.

Top 5 merk EV 2019

  1. Nissan 9,2 miljoen euro
  2. Renault 7,0 miljoen euro
  3. Audi 6,9 miljoen euro
  4. Volkswagen 5,4 miljoen euro
  5. BMW 4,2 miljoen euro

Registratie van de bruto mediabestedingen binnen landelijke media; TV, radio, print, bioscoop en buitenreclame. Digitale media zoals banners, online video, Google search etc. valt buiten de analyse. Google en Facebook zijn verreweg de grootste aanbieders binnen de digitale advertentiemarkt maar delen geen informatie met de markt.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond