Deel dit artikel
-

Forse verlaging verkoopcommissies bol.com

Bol.com verlaagt de verkoopcommissie voor producten tot twintig euro met gemiddeld 30 procent. Dit moet het aanbod van goedkopere producten aanzienlijk vergroten. Inmiddels draaien derde partijen meer consumentenomzet dan bol.com zelf.

Dat vertelde directeur Huub Vermeulen zojuist tijdens een toespraak op de Webwinkel Vakdagen, een jaarlijkse vakbeurs in de Jaarbeurs te Utrecht.

De verkoopcommissie voor items tussen tien en twintig euro daalt op 1 maart aanstaande van 83 cent naar 40 cent. De commissie voor items van onder de tien euro gaat naar twintig cent. Dat is exclusief BTW. “Het gevolg hiervan is dat het aanbod in deze prijscategorieën omhoog gaat”, aldus Vermeulen. “Hier was veel vraag naar. Deze wijziging maakt ons platform beter voor de ondernemer.”

Op het platform bol.com worden 23 miljoen items aangeboden door 25.000 verkopers. Het dochterbedrijf van Ahold Delhaize zelf is er daar een van. Vermeulen: “Begin vorig jaar zei ik dat wijzelf binnen twee jaar minder dan vijftig procent van de omzet op ons eigen platform zouden realiseren. Nu blijkt dat dat al binnen een jaar is. Daarmee verandert ook onze rol. In plaats van verkoper zijn we nu hoofdzakelijk faciliterend: we brengen vraag en antwoord bij elkaar en profiteren van netwerkeffecten.”

Een beperkende factor in de groei is de wachtlijst voor logistiek van bol.com. Het magazijn zit nagenoeg vol en het nieuwe, naast de huidige locatie in Waalwijk, kan pas in 2021 open.

Uitbaters van een platform verdienen hun geld met ondersteunende diensten. Bij bol.com is dat bijvoorbeeld logistiek. “Behalve voor consumenten willen we ook voor zakelijke partners benaderbaar zijn.” Vermeulen vertelt dat hij in de loop van dit jaar meer diensten introduceert, maar houdt de kaarten op de borst wat de details betreft.

Afgelopen jaar heeft het bedrijf duizend verkooppartners bij de hand heeft genomen in een soort landelijk coachingprogramma. “Ze kregen elk iemand van bol.com aangewezen die hen hielp bij het optimaliseren van hun aanwezigheid op ons platform. Dat leidde tot hogere conversies en meer omzet voor hen.” Dat programma loopt nog. “We delen veel kennis en inzichten met onze partners om hen succesvol te laten zijn. Zo kan ons systeem hen aanraden bepaalde producten bij te bestellen omdat de voorraad daalt, maar we vertellen ook welke witte vlekken ze eventueel in hun assortiment hebben.”

De snelst groeiende tak bij de organisatie bol.com is het deel waar AI en dataservices onder valt. “We nemen nu meer technische mensen aan dan operationele mensen”. Eind 2019 werkte er tweeduizend man. Dat is eenderde meer dan het jaar ervoor.

De omslag van winkel naar platform bij bol.com lijkt op tijd afgerond voor de brede heropening van Amazon.nl. Qua functionaliteit zijn ze vergelijkbaar en qua prijs zullen ze elkaar weinig ontlopen. “Natuurlijk hebben we onze prijsanalyses al lang gedaan.” Wat het bereik betreft is bol.com met tien miljoen actieve klanten een van Nederlands allergrootste sites/apps, heeft het een telefonische helpdesk die 24×7 open is en heeft het in heel Nederland fysieke afhaalpunten zoals in de winkels van Albert Heijn. Of en hoe het Select-abonnement verder wordt geladen als tegenhanger van Amazon Prime moet nog blijken.

Foto: Thomas8047 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond