Deel dit artikel
-

Fortis opent sociaal ondernemersnetwerk

Bankverzekeraar Fortis opent een internationaal georiënteerd sociaal netwerk. De site, Join2grow, is een combinatie van een webtijdschrift en een profielensite.

Sinds afgelopen vrijdag kent het toch al druk bevolkte landschap van profielensites een nieuwe speler. Join2grow.biz is een site die het Belgische bureau Emakina ontwikkelde voor de financiële dienstverlener. De bouwer legt op zijn blog uit, dat de basis van het initiatief te vinden is in een onderzoek dat het Franse TNS Sofres met McKinsey uitvoerde naar Europese ondernemerswensen en -opvattingen.

Join2grow combineert een profielensite met een webtijdschrift. Het online tijdschrift combineert interviews, reistips en zakelijke tips. Uit de opzet van de site blijkt, dat bijdragen uit profielen en discussies van gebruikers moeten leiden tot artikelen in het webtijdschrift.

Catherine Ossemerct, Channel en Media Manager bij Fortis, licht toe: "De site is begonnen als ondersteuning bij de publicatie van de onderzoeksresultaten. Een tweede doel ervan is een discussieplatform te bieden dat is gekoppeld aan de naam Fortis. In de tweede helft van dit jaar verschijnt een tweede, vergelijkbaar onderzoek dat ook via de site beschikbaar zal zijn."

De nieuwe profielensite richt zich, vanwege het onderzoek, primair op gebruikers uit België, Engeland, Frankrijk, Nederland en Spanje en kent nu 360 geregistreerde, actieve gebruikers. Ossemerct: "Voor de site van start ging, hoopten we in 2 maanden tijd 200 geregistreerde gebruikers op het platform te hebben. We moeten onze verwachtingen nu dus naar boven bijschroeven."

Met de profielensite richt de bankverzekeraar zich op een specifiek segment van de internetpopulatie, internationaal werkende zakenlui. Dit segment wordt gedomineerd door LinkedIn en Xing/OpenBC. Ossemerct: "Join2grow is echter niet een profielensite in de strikte zin. We zien het meer als publicatie annex discussieplatform."

Fortis verwachtte de site in eerste instantie 1 a 2 jaar operationeel te houden. Als de gebruikersaantallen de verwachtingen echter blijven overstijgen, blijft de bank het platform actief ondersteunen.

Sociaal georiënteerde internettoepassingen zijn populair, maar niet iedere lancering brengt vanzelfsprekend succes met zich mee. ING, bijvoorbeeld, begon in september 2006 een videocampagne op videosite YouTube. In de eerste maand werden de 4 filmpjes van de Amerikaanse campagne 'Move Out, Move Up' 704 keer bekeken. Tot gisterenmiddag waren de filmpjes gezamenlijk in 6 maanden tijd slechts 1.464 keer bekeken.

En IT-bedrijf IBM brengt dienst op de markt waarmee het zakelijke chatprogramma Lotus Sametime wordt uitgebreid met een profileringsfunctie.

Op de consumentenmarkt springen de 'netwerkinitiatieven' ook als paddestoelen uit de grond. In minder dan een halve week tijd kondigden de Vlaamse tv-zender Ketnet een videodeeldienst voor kinderen aan, maakte ook Dell bekend een videosite te openen en probeert de profielensite Rate.ee uit Estland met 1 miljoen euro durfkapitaal de markten in Letland, Litouwen, België en Nederland te veroveren. Het domein Rate.nl is nog te koop voor 1.250 euro.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ruud Bok

Het mooiste voorbeeld in deze context is misschien wel Zwitserleven dat een weblog is gestart, http://www.zwitserlevengevoel.nl. Dit log is door Zwisterleven zelf ontwikkeld, maar wordt bijgehouden door onafhankelijke bloggers.

thomas klok

Leuke site van Fortis, alleen jammer dat de rode links op de grijze achtergrond zo slecht te lezen zijn.

Michel van Velde

Ik ben erg benieuwd wat nu precies het doel is van de site. Ik heb me aangemeld (te vinden onder One Shoe interactive media) en heb een hoop zeer persoonlijke vragen moeten beantwoorden; Bijvoorbeeld welk persoon het meeste invloed op me heeft gehad en welk boek ik graag lees. (voor de nieuwsgierigen, ik heb het merendeel ingevuld). Ik mis hierdoor compleet de zakelijke kant van het concept. Zo is er nergens plek voor een presentatie van mijn bedrijf, mijn zakelijke wensen, en mis ik een community achtig forum waar ik zaken groepgewijs kan bespreken. Gemiste kans voor de Fortis…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond