Deel dit artikel
-

Foursquare zoekt toenadering tot bedrijfsleven

Locatiedienst Foursquare probeert zijn relevantie voor het offline bedrijfsleven te vergroten. Het bedrijf opent op zijn site een Business-sectie waar bedrijven leren hoe ze hun vaste klanten kunnen bedienen met de mobiele locatiegebaseerde dienst.

“Hoe merken verbindingen kunnen leggen met hun gebruikers”, dat is hoe Foursquare de nieuwe sectie op zijn site omschrijft.

Op de consumentenmarkt heeft het Amerikaanse bedrijf inmiddels ruim vijf miljoen gebruikers. Die mensen installeerden de check in-software op hun mobieltje. Iedere keer dat zij een locatie bezoeken, klikken ze op hun telefoon een knop om zich daar present te melden. Daarmee sparen ze ‘spelpunten’ en kunnen ze tips krijgen van Foursquare-vrienden over die omgeving.

Nu probeert de onderneming aansluiting te zoeken op de zakelijke markt. In Nederland, bijvoorbeeld, blijkt Albert Heijn de dominantste supermarkt te zijn onder de mobiele gebruikers. De keten doet echter niets met dit gegeven. Andere supermarkten gebruiken deze informatie evenmin.

Dat is niet verstandig, vinden de Amerikaanse ondernemers. Ze leggen nu helderder uit hoe trouwe klanten kortingen kunnen geven en onder welke voorwaarden. Zo kunnen ze eigen digitale buttons uitdelen aan trouwe bezoekers.

De bedrijven kunnen de Foursquare-gebruikers ook de optie geven te volgen, zoals dat ook op Twitter gebeurt. De New York Times laat een nuttige invulling van die optie zien. Tijdens de Olympische Spelen van vorig jaar gidste de krant zijn ‘mobiele fans’ langs de leukste stekjes in de omgeving van Vancouver. Het bedrijf Havaias deed hetzelfde, maar dan voor het WK Voetbal in Zuid-Afrika. Zodra een gebruiker in de buurt van een boeiend plekje komt, krijgt hij op zijn telefoon een seintje over de aard en locatie daarvan.

Foursquare moet zijn relevantie voor bedrijven en consumenten vergroten, omdat de nieuwigheid er nu van is en men zich begint af te vragen wat het daadwerkelijke nut van de dienst is. Ondertussen zijn ook Google en Facebook op dit terrein actief met eigen varianten van het Foursquare-model. Google legt de nadruk op de commerciële kant van mobiele bezoekers, met kortingsbonnen, Facebook op de sociale component.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond