Deel dit artikel
-

Franchisers Albert Heijn rollen versneld eigen ophaalpunten uit

Het online platform AH-Afhaalpunt.nl wil het eerste rendabele businessmodel binnen Nederland worden op het gebied van online boodschappen. Dat laat oprichter Rob Geraets van AH-Afhaalpunt.nl weten aan Distrifood. Het initiatief kan echter niet los worden gezien van de schermutselingen met het hoofdkantoor van Ahold.

Gereats wil zoveel mogelijk franchisevestigingen bij het initiatief betrekken, zo laat hij weten aan vaktitel Distrifood. Op dit moment zijn er dertig afhaalpunten aangesloten op het platform, vier zijn er in voorbereiding.

Het initiatief staat los van de ophaalpunten die Albert Heijn zelf exploiteert voor zijn eigen winkels. Tussen de concepten zitten verschillen, zoals het minimale bestelbedrag. Het platform wil de komende tijd vooral energie steken in het optimaliseren van het bestelproces om de bestellingen zo rendabel mogelijk te maken.

Franchisers zijn zelfstandige ondernemers die de formule Albert Heijn huren en de meeste artikelen van Albert Heijn betrekken. Het aantal franchisers is snel gegroeid door de overname van een deel van de C1000-keten, die geheel uit franchisers bestaat.

Tussen de AH-franchisers en het moederconcern van Albert Heijn wil het al jaren niet echt boteren. Begin dit jaar zijn franchisters al gedeeltelijk in betaalstaking gegaan door onenigheid over kosten.

Afgelopen week is het besluit gevallen om AH te dagvaarden over die kosten. Daarover wil de franchisevereniging verder geen mededelingen doen. Naar verluidt speelt er ook een conflict over de e-commerce activiteiten. Franchisers willen Albert Heijn aansprakelijk houden voor de schade die zij lijden door de e-commerce activiteiten van het concern. In dat licht bezien is het geen wonder dat franchisers versneld hun eigen ophaalpunten willen uitrollen.

Bij Ahold bestaat ook nog eens vrees voor verwarring. Hierover is Albert Heijn in gesprek met de franchisevereniging VAHFR. Klanten weten waarschijnlijk niet dat ze bij AH-Afhaalpunt.nl moeten bestellen in plaats van bij Ah.nl. AH-afhaalpunt.nl biedt 20.000 producten die voor 12.00 uur besteld moeten worden en na 18.00 uur kunnen worden opgehaald.

Bij concurrent Jumbo hebben ondernemers een dezer dagen unaniem ingestemd met het e-commerce beleid. De betrokken partijen denken dat zij dankzij de geplande online-activiteiten de (lokale) klant nog beter van dienst kunnen zijn.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond