Franse cookieboetes voor Google en Facebook: 210 miljoen euro

Facebook en Google zijn te slordig met toepassing van de Franse privacyregels en krijgen daarom boetes van respectievelijk 60 en 150 miljoen euro.
De Amerikaanse techbedrijven maken het de Franse consument niet makkelijk genoeg om cookies in hun browser te weigeren. Volgens de Franse regels moet het even makkelijk zijn om cookies te weigeren als ze te accepteren. Daarvan is in de praktijk van de bestrafte giganten geen sprake.
Franse webgebruikers die op Facebook, Google of YouTube komen, en niet zijn ingelogd, zien een grote knop om cookies in hun browser te accepteren maar moeten door hoepels springen als ze dat niet willen.
Cookies worden in webbrowsers veel gebruikt om het surfgedrag van de mediaconsument te monitoren. Die data wordt wordt vervolgens aan adverteerders verhuurd zodat zij online doelgroepen kunnen samenstellen om gericht reclame aan te tonen. Volgens Europese privacyregels mag dat alleen met de expliciete toestemming van de consument. Frankrijk heeft extra voorwaarden verbonden aan de wijze van toestemming vragen. Dat moet eerlijk en gebalanceerd gaan.
Foto: Tabea Edelstein (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond