Fraude met mobiele advertenties zowat verdubbeld

Fraude met mobiele advertenties is zowat verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dat stelt het bureau Adjust uit Berlijn.

Adjust baseert zich op cijfers van zijn eigen fraudedetectiesoftware. Die analyseerde zo’n 3,4 miljard appinstallaties in de eerste drie maanden van 2018. 7,3 procent van de betaalde installaties is frauduleus.

Adverteerders betalen onder meer voor de installatie van apps. Via een methode genaamd SDK spoofing wordt de indruk gewekt dat een app is gedownload, terwijl dat niet het geval is. Zo zijn er meer varianten van de klassieke klikfraude.

Fraude met appadvertenties zou dit jaar wel eens in de miljarden kunnen lopen.

Vorig scoorde gaming het hoogst, dit jaar is dat e-commerce oftewel apps van webwinkels. Na games worden vooral reisapps door fraude getroffen. Niet verrassend komt fraude bij Android vaker voor dan bij Apple. Reden is dat de controle bij Google wat minder streng is.

1 Reactie

Beetje misleidende kop boven het artikel, welke impliceert dat het over alle mobiele ads gaat. Dit gaat sec over de performance driven app download markt, waarbij elk weldenkend mens in die markt wel kan aantonen dat het niet kosher is. Als we allemaal lopen te jagen en afrekenen op eCPD’s die lager zijn dan de gemiddelde CPM prijs dan weet je dat fraude om de hoek komt kijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug