Deel dit artikel
-

Fraude via nepklantenservice neemt toe

De Fraudehelpdesk constateert dat steeds meer Nederlanders slachtoffer worden van nepklantenservicesites. Het is een variant van de helpdeskfraude, waarbij consumenten worden gebeld door helpdeskmedewerkers van bijvoorbeeld Microsoft en beweren dat er een probleem is met de computer. Het verschil is dat consumenten de bedrijven zelf bellen.

Om het probleem op te lossen, vertellen de veelal Engels sprekende klantenservicemedewerkers dat ze wel even moeten mee kijken op het computerscherm. Slachtoffers worden naar een betaalpagina geleid en via slimme manipulatie zijn ze vervolgens een paar honderd euro kwijt.

Websites als klantenservicetelefoonnummernl.com claimen de helpdesk te zijn van vele grote bedrijven waaronder Gmail, Hotmail, HP, Dell en Amazon. Sommige van deze bedrijven (Gmail, Hotmail) hebben geen telefonische helpdesk. De neppe helpdesksites staan hoog in de zoekresultaten van Google.

Het Landelijke Meldpunt Internetoplichting (LMIO) waarschuwde enkele jaren geleden al voor de klantenservicetelefoonnummernl.com, maar die is nog steeds in de lucht. Het nagenoeg identieke klantenservicenederland.nl werd wel uit de lucht gehaald, maar is terug in de Duitse taal. Ook andere sites waarvoor LMIO waarschuwde zijn nog steeds in de lucht.

Ook nog altijd actief (dankzij domeinverkoper Go Daddy) gmailklantenservice.nl, nortonklantenservicenederland.nl, mcafeeklantenservicenederland.nl en avastklantenservicenederland.nl

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond