Deel dit artikel
-

Funda boort inkomstenbron aan met SMS-dienst

Funda.nl introduceert een SMS-service waarmee de consument direct wordt geïnformeerd over nieuwe koophuizen. De bezoeker kan per keer 5, 10, 15 of 20 berichten inkopen, tegen respectievelijk 3, 5, 7 en 9 euro. Funda is een initiatief van de NVM en Wegener, en verwacht medio 2002 break-even te draaien.

De huizenzoeker ontvangt een SMS-bericht zodra op funda.nl een woning wordt aangemeld die voldoet aan de vooraf opgegeven zoekcriteria. Het SMS-bericht bevat het adres en de prijs van het huis, plus de gegevens van de verkopende makelaar. Bezoekers kunnen vooraf op de site een tegoed aan SMS-berichten inkopen en afrekenen per creditcard. De SMS-dienst is geïmplementeerd door AtoBe .

Funda NV is in de huidige vorm per 1 januari van start gegaan, en heeft momenteel 28 medewerkers. Dat moet oplopen tot veertig medewekers aan het eind van het jaar, zegt woordvoerder Ronald Schepers. De nieuwe medewerkers zijn ondermeer nodig om de automatiseringstak van het bedrijf uit te bouwen. Een belangrijke (toekomstige) inkomstenbron van het bedrijf wordt het leveren van diensten aan de NVM en de NVM-makelaars op het gebied van internettechnologie.

Andere inkomstenbronnen zijn webvertising en partnerships met bedrijven die hun diensten via Funda willen aanbieden. Er zijn geen andere plannen om bezoekers te laten betalen voor Funda-diensten.

Volgens Schepers trekt de site per dag zo'n 60.000 bezoekers die gemiddeld tien tot twaalf pagina's bekijken. Dat genereert dus zo'n 600.00 tot 800.000 pageviews per dag. De cijfers die Schepers geeft liggen overigens lager dan de cijfers die Funda op haar website presenteert aan potentiële adverteerders (900.000 – 1.000.000 pageviews per dag, 80.000 bezoeken per dag, twaalf tot vijftien pagina's per bezoek).

Eind september moet een nieuwe versie van de site opgeleverd worden die meer functionaliteit gaat bieden. Het plan is ondermeer om meer informatie uit de Wegener gemeentegidsen aan te bieden, zodat inzichtelijk wordt welke voorzieningen zoals scholen en banken er in de buurt van het huis te vinden zijn. Ook zal er een nieuw printmagazine via de NVM-makelaarskantoren verspreid gaan worden.

Deel dit bericht

4 Reacties

wim

Dit lijkt wel erg veel op de peptalk pr berichten van de meeste .commers (van +/- 1 jaar geleden). voor een initiatief dat volgens de geruchten 50 mio kost is dit niet heel bijzonder.Het lijkt de heren makelaars een beetje naar het hoofd gestegen te zijn. Huisjes makelen in een hoog conjunctuur is toch wel net iets anders dan e-commercen wanneer die markt op haar gat ligt. Schoenmaker blijf bij je leest!

erik

Op zich biedt dit zeker een toegevoegde waarde voor een aantal mensen, maar ik verwacht niet dat dit een doorslaand succes zou worden. Deels heeft dit niet met de inhoud van de dienst te maken, maar met het veelal trage adoptieniveau van dit soort diensten. En als het wel een enorm succes wordt, is de consument uiteindelijk het slachtoffer van het succes. Zonder SMS heeft iedereen even snel toegang tot het aanbod. Dankzij SMS zal men een tijdelijk een concurrentievoordeel en gemakstvoordeel behalen totdat bijna iedereen er gebruik van maakt. Dan is het onderscheidend voordeel weg en moet je juist betalen om geen nadeel te hebben. Als dit scenario werkt, het afhankelijk maken van SMS, dan heeft Funda het goed gedaan natuurlijk.

Kees de Groot

Best vervelend voor Dutchtone abonnees. Die kunnen sinds kort immers geen SMS-jes meer ontvangen die van internetsites afkomen.

wim

Kleine nabrander, wellicht een idee om binnenkort de verkopers van huizen een sms-je te sturen wanneer er iemand een huis zoekt. ucces makelaars!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond