Deel dit artikel
-

‘Fundamentele veranderingen door nieuwe Google Analytics’

Het gebruik van Google Analytics voor bedrijfsdoeleinden is met versie 4 fundamenteel veranderd. Expert Steen Rasmussen schetst op Emerce GAUC: ‘Van data verzamelen naar data bieden voor activatie.”

Rasmussen is volgende week een van de topsprekers tijdens Emerce’ Google Analytics User Conference. De vierde editie van GAUC wordt in digitale omgeving gehouden, met een line-up van dertien experts op het gebied van data en analytics.

Eind vorig jaar bracht Google de nieuwe versie van het veelgebruikte Analytics uit. Dat instrument moet zijn nut blijven bewijzen in een wereld waarin third party cookies steeds minder gebruikt worden, gebruikers scriptblockers inzetten en wetgeving strenger is in privacybescherming.

De Deen van IIH Nordic: “We moeten een stap achteruit zetten en opnieuw naar onze gebruikers gaan kijken. Dit is niet het einde van analytics. Maar 2021 is wel het jaar van recalibrering van data-analytics. De focus verschuift sterk naar de klant, naar de user journey en experience. Je moet plotseling weer gaan vechten om je klant. Je moet dus gaan bekijken op welke punten in die reis je je klant kunt verliezen. Zelf breken we data op naar alle losse onderdelen van de customer journey.Dan kun je inzoomen op onderdelen als loyalty, repurchase, et cetera in plaats van grote massieve analyses van data.”

Rasmussen stelt dat online marketeers het deels aan zichzelf te wijten hebben dan het moeilijker wordt om klantdata te verwerven via de browser. Wie het randje blijft opzoeken, krijgt een keer het deksel op zijn neus. In dit geval: browsermakers, de gebruiker en de wetgever. Drie deksels.

Shimo Ahava, ontwikkelaar voor Google Analytics, deelt het beeld dat zijn collega-spreker schetst. Ahava gaat in zijn eigen sessie in hoe data-analytics via de browser veranderde en, in het laatste kwartier, op hoe de nabije toekomst eruit ziet.

Op zijn site CookieStatus.com laat hij zien hoe de afzonderlijke browsers nu met cookies omgaan. Uit zijn verhaal op GAUC komt naar voren dat browsers alleen maar strenger zullen worden. Apple Safari en Brave zijn het strengst in de leer. Die zijn zelfs streng met 1st party data. Sommige cookies zijn niet langer dan 24 uur geldig. Dat bemoeilijkt zaken als attributie meten, effectiviteit van een campagne, user retentie, cohortanalyse en het meten van variabelen voor personalisatie.

*) Emerce organiseert op donderdag 4 maart de Google Analytics User Conference. Op die dag komt de collectie met dertien videopresentaties van Nederlandse en internationale topexperts online. Die blijven ook na die dag online. In de weken daarna vinden met sprekers van het event ook interactieve deepdives en masterclasses live plaats.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond