Deel dit artikel
-

Gaapverkiezingen? Netverkiezingen!

Pfffff… De komende maanden krijgen we nóg een keer het hele verkiezingscircus over ons heen. En het lullige is: we kennen het hele circusprogramma al. Zeker nu de échte clown onder een Italiaanse steen ligt. Gedreven door lege kassen en de belofte van miljoenen ingeschakelde kijkbuiskinderen zullen de politieke partijen, als gecoiffeerde schoothondjes, op schoot van de Barend & Van Dorp's, de 2 Vandaag-en en de Knevel's op Zaterdag kruipen.

Politici moeten actief worden op internet. Dat maakt hun standpunten duidelijker voor de kiezer, aldus meent de optimistische Hans van Willigenburg.

En w�t ze op die schoot ook gaan zeggen, nu al kun je er vergif op innemen dat het onvoldoende zal zijn om te maskeren dat ze een kudde zijn. Studiovlees. Beeldbuisvulling. Makke passanten. Wie gelooft straks nog al die harde standpunten, al die grote woorden, al die ferme uitspraken van de heren Haagse politici als ze, op het tussenstation 'Hilversum', zo overduidelijk alleen maar een zitplaatsje in de snelste Intercity naar de residentie proberen te veroveren?

Ben ik cynisch? Zeker. Maar deze voorspelling wordt ook ingegeven door oprechte zorg. Hoe kunnen de grote, democratische partijen voorkomen dat ze op ��n hoop worden geveegd? Hoe weren ze zich tegen de dodelijke netten van de talkshow-hosts, die volgens een vast stramien op zoek gaan naar banale meningsverschilletjes, die alleen voor de goegemeente van insiders en nieuwsjagers interessant zijn?

En wanneer nemen de campagneleiders nu eens afscheid van de Grootste Gemene Deler-gedachte, waarbij de kilo's meel tussen de hoektanden van de hoofdrolspelers blijven zitten? Kortom: hoe voorkom je dat we gaapverkiezingen krijgen, die een belediging zijn voor de kiezer en t�ch weer voeding geven aan het LPF-sentiment dat 'zij' uiteindelijk bepalen en 'wij' niks te zeggen hebben? En die op termijn een bedreiging zijn voor, jawel, de vitaliteit van de democratie. Daarom is de h��gste tijd dat politieke partijen veel actiever worden op internet!

Hoezo? Daar worden hun idee�n, gedachten, idealen en toekomstvisies niet onmiddellijk gesmoord door de terreur van het 'vijf-minuten-gesprekje' en het verontschuldigende "sorry, we moeten even naar de reclame". Op internet hebben partijen de vrijheid zelf 'broadcaster' te worden en zich zowel op het politiek-inhoudelijke als op het persoonlijke vlak (de lijsttrekker) indringend, verschillend en naar eigen inzicht voor te stellen – niet gehinderd door klamme vragenmachines als Ferry Mingelen die alles gelijkschakelen.

Misschien is internet zelfs h�t medium waarop je 'de inhoud' en 'de scherpte' van een partij het beste kunt beoordelen. Want zou het kunnen zijn dat de voortreffelijke 'performance' van de SP op internet iets te maken heeft met de organisatorische kracht, het gebrek aan arrogantie en de heldere boodschap van die partij?

Dames en heren, ik heb geen zin in gaapverkiezingen. Ik wil Netverkiezingen! Mijn stem gaat naar de partij, die het beste en het meest creatief met dit medium weet om te gaan.

Hans van Willigenburg is freelance-journalist, radiomaker en hoofdredacteur van //gwrrf.magazine

Deel dit bericht

3 Reacties

Renee

Leuk verhaal. Voor de rest, ja politieke partijen kunnen veel meer gebruik maken van de sites waarover ze beschikken.Moet wel zeggen als je ze een tijdje volgt, dan zie je toch dat er sprake is van een "learning curve". Maar beter kan het zeker, komen vaak niet verder dan een site met nieuws items, video-clipjes van de bekende koppen en het verkiezingsprogramma. Ook hier zal een van de redenen zijn het budget dat nodig is om dit te kunnen doen. Helaas beschikken de diverse partijen – lijkt me – niet over voldoende "vrijwilligers" die de partij sites niet alleen gewoon goed opzetten, om ook voorzien van nieuwe media-elementen. Dat is waarom de SP ook zo hoog scoort – rijke partij. Zoals je waarschijnlijk wel weet worden alle inkomsten van betaalde SP politici (kamerleden, wethouders, etc) worden afgeroomd tot een modaal salaris, de rest gaat naar de partijkas.Lokale -gemeenteraads- politici moeten de maandelijkse vergoedingen door de gemeente laten overmaken naar de partij. Dat is goed voor de partij/campagnekas.

Remko Haas

Leuk bedacht. Maar ik ben bang dat de internetsurfer tien keer ongeduldiger is dan de gemiddelde tv-kijker. Dus vind ik 't niet zo gek dat die partijen gewoon in Hilversum op de koffie blijven komen. Al is dat – toegegeven – wel de makkelijkste en meest platgetreden weg.

Luc

Internet is vooral ook interessant voor de doelgroep jongeren, die nog zwevend is. Een argument dat ik nog miste. Verder goed verhaal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond