Deel dit artikel
-

‘Je gaat meer met apparaten praten dan met je partner’

Talpa Radio ziet toekomst in stemgestuurde applicaties. Over enige tijd wordt de on demand-dienst Juke geheel met de stem bediend. Afgelopen zomer bracht Radio 538 als een van de eerste Nederlandse mediamerken al het gesproken nieuws naar de Google Assistent. Dat vertelde CMO Jeroen de Bakker dinsdag op Cross Media Café – Nieuwe Interfaces op het Mediapark in Hilversum.

Media Perspectives sloot zijn reeks Cross Media Café’s dit jaar af met de hype van 2018 en de grote belofte voor 2019: Voice. De techwereld zet op grote schaal in op een nieuwe manier van interactie: de stem. Bedrijven als Apple, Google, Amazon en Samsung hebben slimme luidsprekers op de markt gebracht en introduceren steeds slimmere spraakassistenten.

Maarten Lens-Fitzgerald is oprichter van Layar, Teamily en Conva Voice Services, maar ook organisator van Open Voice, een serie bijeenkomsten waar stempioniers ervaringen delen. Hij refereert aan Voice als de ‘volgende iPhone’. ‘Het gerucht gaat dat Steve Jobs kort voor zijn dood Siri heeft gekocht omdat hij voorzag dat het de interface van de toekomst zou gaan worden. Dat geloof ik zeker. We gaan in de toekomst vaker met apparaten praten dan met onze partner.”

Siri leeft overigens voort in Bixby 2.0, het spraakhulpje van Samsung. De ontwikkelaars stonden aan de wieg van Apples stemtechnologie. Door het enorme bereik dat Samsung heeft, zou Bixby zijn concurrenten wel eens kunnen verslaan.

Kinderen die op hun smartphone en tablets vegen zijn nu al passé, aldus Lens-Fitzgerald. De adoptie van voice gaat volgens hem sneller dan van het web en mobiel. “Mijn kinderen doen alles met de stem.”

Een grote belofte is Voice zeker. Nagenoeg iedereen is er mee bezig. Liam Tjoa richtte eerder samen met Tim van der Wiel GoSpooky op, een bureau dat Snapchat campagnes ontwikkelde voor Spinnin’ Records. Nu zijn ze met Speaky begonnen, een bedrijf gericht op het ontwikkelen van een strategie en applicaties voor voice control.

Kabelbedrijf Liberty Global heeft in de persoon van Ashley Grossman zelfs al een productieleider Voice Control. In de toekomst kun je de decoder van VodafoneZiggo met de stem bedienen. Nu lukt dat al met eenvoudige commando’s, straks kun je door de naam van een acteur te noemen, een overzicht van aanbevolen films voorgeschoteld krijgen.

Joey Scheufler van Prappers Media (app marketing) constateert dat het aantal Nederlandse voiceapps, toepassingen voor Amazon Echo of Google Home, fors toeneemt, maar hij waarschuwde om vooral geen apps te ontwikkelen omdat anderen dat ook doen. “Je moet met je app echt in een behoefte voorzien.”

Scheufler constateert wel dat de stemgestuurde killerapp nog ontwikkeld moet worden. En ook Liam Tjoa gaf toe dat de grote doorbraak misschien nog een jaar weg is, ondanks massaal gebruik van slimme luidsprekers.

Talpa voegde daaraan toe dat er ook nog geen duidelijk verdienmodel is, “maar zolang mensen luisteren naar onze lineaire radio-uitzendingen verdienen we gewoon aan reclame.” Wel heeft het mediabedrijf al de nodige ervaringen opgedaan. De Bakker: “Elk leesteken dient goed verstaanbaar te zijn, en je hebt ook echte call to actions nodig om consumenten in beweging te zetten, anders gebeurt er niets.”

Maarten Lens-Fitzgerald en Jeroen de Bakker spreken ook ook Emerce Update Voice, op 5 maart in Amsterdam. Tickets hier

Deel dit bericht

1 Reactie

wim de ruijter

ik mis in dergelijke berichten steeds de invloed van de taal. Is Nederlands wel toekomstbestendig en spreken voldoende klanten Nederlands? Of moeten we alles in het Engels doen….. (Siri is in het Engels veel slimmer dan in het Nederlands om maar een voorbeeld te noemen dat de grote jongens het Nederlands wellicht links laten liggen)…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond