Deel dit artikel
-

Gabriel en Eno willen artiesten zelf online muziek laten verkopen

Na de lancering van OD2 enkele jaren geleden heeft Peter Gabriel, nu samen met Brian Eno, opnieuw een initiatief gelanceerd voor online muziekverkoop. Mudda wil artiesten helpen om zelf online muziek te verkopen.

Mudda staat voor 'the magnificent union of digitally downloading artists' en werd gisteren online gelanceerd. Eerder deze week sprak Peter Gabriel al tijdens de muziekconferentie Midem in Cannes over het initiatief, samen met Brian Eno deelde Gabriel er eveneens het &#39 uit dat tevens op de website is te lezen. Concrete aankondigingen van producten, bijvoorbeeld een goedkoop asp-model voor online muziekverkoop, zijn er nog niet.

Een van de doelen van Mudda is om artiesten in staat te stellen zelf online muziek te verkopen, daarmee wordt de rol van de platenmaatschappij uitgehold. Gabriel is voorzichtig in zijn woorden daarover, Mudda wordt gepresenteerd als een vakbond voor musici, met als doelstellingen "ervoor zorgen dat artiesten op 'gelijke voet' staan met platenmaatschappijen, redelijke vergoeding ontvangen voor hun werk en de mogelijkheid krijgen om zelf retailer te worden".

Gabriel, die zelf eigenaar is van het worldmusic label Real World Records, zegt dat hij niet van plan is om platenmaatschappijen uit te sluiten. Het enige doel is, zo zegt hij, om artiesten meer mogelijkheden voor muziekverkoop te bieden. "Als artiesten niet nu de mogelijkheden benutten die er voor hen zijn, dan worden de regels gedicteerd zonder al te veel inbreng van die artiesten", verklaarde Brian Eno bij de presentatie in Cannes, zo meldde AP.

Het voordeel van online verkoop is dat muzikanten meer zeggenschap krijgen over hun product, aldus Mudda in het manifest, en ook een groter aandeel van de omzet voor zich op kunnen eisen dan nu het geval is. Bovendien draagt het bij aan het creatieve proces. Volgens Eno en Gabriel is het mogelijk om fans mee te laten beslissen over de muziek door verschillende versies van een nieuwe song online te plaatsen en daarbij te vragen welke de voorkeur heeft. Het gaat dan meer om "de evolutie van een song en niet enkel om een eindproduct", aldus Eno en Gabriel.

Er zijn al diverse bands die online hun muziek verkopen, veel kleinere bands uit het 'alternatieve' circuit hebben internet omarmd als distributiekanaal, maar ook bands als Phish en Marillion maken er gebruik van. In Nederland verkocht de band Blof vorig jaar na afloop van een concert de muziek in de vorm van een download via internet. Phish heeft volgens Amerikaanse media al 2,25 miljoen dollar aan omzet behaald via hun site sinds 2002.

Bands die aan online distributie doen kunnen nog wel uit de voeten met de technologie voor downloaden, lastiger wordt het met marketing, een van de andere taken die platenmaatschappijen doorgaans op zich nemen. "Er zijn enkele artiesten die proberen om alles al volledig in eigen hand te houden", zegt Gabriel tegenover AP, maar volgens hem is er daarbij minder animo voor marketing en boekhouding. Gabriel heeft er vertrouwen in dat ook daar oplossingen voor komen. "We geloven dat er verschillende modellen hiervoor zijn."

Gabriel werd in Frankrijk door de overheid geëerd voor zijn rol bij de totstandkoming van OD2, het Engelse bedrijf dat hij mede hielp oprichten met als doel de online verkoop van muziek mogelijk te maken. Onlangs maakte OD2 bekend dat het via de partners waar het mee samenwerkt – onder meer MSN en in Nederland Planet en Chello – vorig jaar 3 miljoen tracks heeft verkocht. Gabriel kreeg de onderscheiding tevens voor zijn bemoeienis met WOMAD (World of Music, Arts and Dance), een festival en muzieklabel voor muziek uit alle werelddelen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Danny

'Eindelijk' zou je bijna zeggen. Eindelijk twee mensen die op een positieve manier internet en muziek combineren. "Een van de doelen van Mudda is om artiesten in staat te stellen zelf online muziek te verkopen, daarmee wordt de rol van de platenmaatschappij uitgehold" En daarmee tegemoet komen aan het bieden van kansen voor nieuwe artiesten en daardoor creativiteit de ruimte geven. En wat we gelukkig al tijden roepen bij de discussies in Emerce:"ervoor zorgen dat artiesten op 'gelijke voet' staan met platenmaatschappijen, redelijke vergoeding ontvangen voor hun werk en de mogelijkheid krijgen om zelf retailer te worden". Zoals ook Janis Ian in haar veel gelinkte artikel aangaf. En de platenmaatschappijen?"lastiger wordt het met marketing, een van de andere taken die platenmaatschappijen doorgaans op zich nemen"Die moeten zich dus op de marketing richten waar ze goed in zijn en niet het 'dozen schuiven'. Dit is een mijlpaal…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond