Deel dit artikel
-

Gap sluit alle winkels in Engeland en Ierland, gaat online door

Kledingmerk Gap sluit alle 81 fysieke winkels in Engeland en Ierland, maar ziet voldoende potentie in de markt om nog online door te gaan.

Daartoe heeft het Amerikaanse moederbedrijf vorige week besloten. Uit een strategische oriëntatie op de Europese markt bleek verder dat men afscheid neemt van de Italiaanse en Franse activiteiten. Hermione People and Brands, de retailtak van FIB Group, wil de Franse winkels overnemen. In Italië worden nog gesprekken gevoerd met potentiële partners.

Online verkopen staat centraal in de toekomstvisie van Gap, zo valt te lezen in de aankondiging. De nadrukkelijk focus ligt op Engeland en het Europese vasteland. “We worden een digital first bedrijf en zijn op zoek naar een partner die kan helpen met de online activiteiten.” Het is niet duidelijk waar dat exact op duidt.

De 81 fysieke winkels sluiten in de maand september.

De sluitingen zijn onderdeel van Power Plan 2023. Daarmee wil de leiding het kostenpeil structureel verlagen en de operationele winst opschroeven naar tien procent.

Eind mei rapporteerde Gap de financiële cijfers over het eerste kwartaal van 2021. De omzet steeg in die periode met 8 procent ten opzichte van 2019 tot vier miljard dollar. De winstmarge bedroeg zes procent. De online sales stegen met 61 procent versus 2020 en met 82 procent in vergelijking tot 2019.

Veertig procent van de omzet is afkomstig uit digitale verkopen:

Foto: Fred Stampach (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond