Deel dit artikel
-

Gaspedaal.nl (TMG) en AutoTrack.nl bundelen de krachten

De Persgroep en Telegraaf Media Groep (TMG) overwegen een joint venture in het automotive domein. De online platformen Gaspedaal.nl (TMG) en AutoTrack.nl (de Persgroep) gaan verder in Automotive Mediaventions, waarvan de Persgroep 51 procent van de aandelen heeft en TMG 49 procent.

Met maandelijks meer dan 12 miljoen bekeken auto-advertenties, zijn Gaspedaal en AutoTrack beide sterke Nederlandse spelers in het automotive domein. De sites zijn complementair aan elkaar en bedienen grotendeels verschillende typen consumenten en zakelijke klanten.

Er zijn ook inhoudelijke verschillen: Waar Gaspedaal het beschikbare auto-aanbod in Nederland vertoont, biedt AutoTrack extra checks, informatie en zekerheden rondom de aangeboden auto’s.

De uitgevers verwachten dat zij samen de hele Nederlandse markt zowel kwantitatief als kwalitatief beter kunnen bedienen. Het persbericht formuleert het als volgt: ‘Voor autobedrijven betekent dit dat zij via één loket de Nederlandse autokoper efficiënter en effectiever kunnen bereiken.’

Het nieuwe bedrijf wordt geleid door Sander van den Hout. Van den Hout is nu directeur Persgroep Online Services Nederland. Hij begon zijn loopbaan bij Wegener.

Aan Emerce legt hij de gedachte achter het samengaan uit: “Op elke markt eindigen uiteindelijk een of twee partijen in de top. Wij willen dat voor auto’s online zijn. AutoTrack en Gaspedaal zijn twee bedrijven die niet hetzelfde doen. De een toont auto’s vanuit zijn eigen bestand, de ander [Gaspedaal] verwijst door.”

“Autotrack van de Persgroep heeft ongeveer 1,5 miljoen bezoekers per maand, maar staat nog niet op Gaspedaal”. Dat wílde Autotrack ook helemaal niet en dwong via de rechter af dat dat ook niet gebeurde. Binnen de joint-venture wordt die strijdbijl begraven. “Wanneer Autotrack op Gaspedaal staat, krijgen we er veertig tot vijftig procent meer verkeer bij.”

In de nieuwe constellatie gaan TMG en DPG Media data over hun bezoekers delen. “Als we merken dat een latente autozoeker een actieve behoefte ontwikkelt, kunnen we daar beter op gaan sturen. Dan confronteren we het juiste publiek met de juiste boodschap op het juiste moment.” TMG en DPG doen dat liever via hun eigen netwerk van websites dan via Google, want dat is veel duurder.

Van den Hout: “Aan de andere kant leveren we de autobedrijven zo meer waardevolle leads af.”

De reden om de samenwerking vorm te geven in een joint-venture: “Zo borg je dat beide partijen zich blijven inzetten voor succes en kunnen beiden mediabedrijven hun respectievelijke titels inzetten.”

Bestuur en ondernemingsraad zijn bij het proces betrokken. De Persgroep en TMG verwachten de transactie in juli te kunnen afronden.

Foto: Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond