Deel dit artikel
-

Gebruik data-uitgever Icecat groeit 75 procent

Consumenten werelwijd lopen de deuren plat bij webwinkels, productvergelijkers, marktplaatsen en socialcommerce. De jaarcijfers van de Nederlandse data-uitgever Icecat laten zien dat de vraagvolume vorig jaar met 75 procent steeg.

Dat percentage betreft het aantal downloads van zogeheten productsheets. Simpel gezegd is dat de productinformatie bij een object op een handelssite. Het aangesloten merken, de feitelijke leveranciers van productinformatie, een aantal afnemers nam met ruime dubbele cijfers toe. Het vraagvolume bij de consument groeide nog veel harder.

Deze ontwikkeling is het directe gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Consumenten wereldwijd wendden zich niet meer uit luxe tot digitale verkopers, maar uit pure noodzaak. Retailers waar men normaalsgesproken naartoe ging voor reguliere aankopen waren plotsklaps dicht. Weken- of maandenlang. Op alle continenten.

Ondanks de sterke groei in datagebruik bij de consument steeg de omzet bij de uitgever ervan, Icecat, met acht procent. Het totaal van de jaarverkopen kwam hierdoor uit op 9,8 miljoen euro. CEO Martijn Hoogeveen legt uit: “We verkopen flatfee abonnementen. Binnen de relevante categorieën kan de data dus onbegrens worden opgevraagd.”

Icecat heeft zich afgelopen jaren ontwikkeld van een dataspecialist voor IT, Telecom en Consumentenelektronica naar een generalist. Via de overnames van onder meer Syndy en Cedemo breidde het zijn bereik uit naar domeinen als Toys, Games, Office, FMCG, Do-It-Yourself en Fashion.

Behalve de data sec levert het Nederlandse bedrijf ook een bijbehorend PIM, een systeem om de data en datastroom mee te beheren. PIM staat hierbij voor ‘product information management’. Daar voegt het techbedrijf zelf nog de component ‘Syndication’ aan toe: aggregeren en distribueren.

Eind 2020 had Icecat 6,2 miljoen euro in kas, een toename van 1,1 miljoen euro. De vrije kasstroom wordt gebruikt voor overnamedoeleinden, maar vanwege de te hoge waarderingen staan die activiteiten op een lager pitje.

Verder is de nettowinst sterk gestegen met 29 procent tot 1,8 miljoen euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond