Gebruik van pakketpunten groeit 35 procent

De populariteit van levering aan pakketpunten is dit jaar met 35 procent gestegen. Dagelijks eindigen een kleine veertigduizend pakketjes bij een afhaalpunt.
Dat concludeert verzendplatform voor e-commerce Sendcloud op basis van verzenddata van meer dan 25.000 webwinkels.
Dagelijks worden er in Nederland zo’n 1,3 miljoen pakketten verzonden. Een klein deel daarvan gaat niet naar de voordeur van de consument, maar naar een afleverpunt op een nabij gelegen locatie. Als de trend in 2023 doorzet, zal dat totaal uitkomen op zo’n 38.000 pakketten. Dat is 35 procent meer dan een jaar geleden.
Anders gezegd: bijna drie procent van de pakketjes gaat van de winkel naar een afhaalpunt.
Verzending naar pakketpunten is op een aantal vlakken efficiënter. Er zijn minder kilometers en pakketstops nodig, wat beter is voor het milieu, en de werkdruk voor pakketbezorgers neemt wat af. Het is daarnaast gemakkelijker voor de consument, want die hoeft niet thuis te blijven.
Uit data van Sendcloud blijkt bovendien dat deze bezorgoptie sneller is. Waar bezorging aan huis er gemiddeld 1,61 dagen over doet, is dat bij een pakketpunt 1,54.
De grootste exploitanten van pakketpunten in Nederland zijn PostNL en DHL, maar ook Budbee, De Buren, Mondial relay en Vinteds https://www.emerce.nl/nieuws/vinted-koopt-nederlandse-pakketdienst-homerr Homerr.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond