Gebruik van smart-tv’s neemt toe, persoonlijke schermen verliezen

De televisie krijgt opnieuw een centrale plek in het huishouden. Het bezit van smart-tv’s steeg met 3 procentpunt naar 79 procent, vooral onder 16–24-jarigen en 68-plussers. Laptops (77%) en tablets (59%) verliezen juist aan populariteit, in alle leeftijdsgroepen behalve 68-plussers. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Telecompaper, uitgevoerd onder ruim 5.000 consumenten in Nederland.
Voor live tv, opgenomen programma’s en terugkijkdiensten wordt hoofdzakelijk gebruikgemaakt van de televisie via een settopbox of smartcard van de tv-aanbieder. Bij streamingvideodiensten is de smart-tv app de populairste toegangsvorm. Met uitzondering van Ziggo Sport Totaal, Film1 en ESPN worden streamingdiensten in meer dan de helft van gevallen bekeken vanaf de smart-tv app. Ziggo Sport Totaal wordt in 63 procent van de gevallen bekeken vanaf het tv-menu.
Smartphones worden vooral gebruikt voor het bekijken van online videocontent (42%) en in mindere mate voor videostreamingabonnementen (SVOD) (26%). Op laptops wordt vooral content via internet en SVOD bekeken (respectievelijk 21% en 19%) en in mindere mate live tv (8%) en opgenomen content (9%). Tablets, pc’s en mediaplayers worden relatief weinig gebruikt voor videodiensten.
De gemiddelde dagelijkse kijktijd steeg licht naar 293 minuten. Live tv wordt belangrijker naarmate men ouder is: 68-plussers kijken ruim twee uur per dag, tegenover slechts 35 minuten bij de jongste groep. SVOD piekt bij 25–35-jarigen met 80 minuten. Interactieve tv blijft dalen: terugkijken zakte van 34% naar 28%, vooral onder jongeren en middeninkomens. Dit bevestigt dat lineair kijken stevig verankerd blijft, terwijl interactieve functies hun rol verliezen.
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de streamingdienst Netflix met 51% marktleider blijft. De streamer groeit het vooral onder 68-plussers en verliest juist onder 24–35-jarigen. Videoland stijgt naar 22% en blijft net boven Disney+ met 20%. Prime Video herstelde naar 18% na eerdere dalingen, terwijl SkyShowtime (6%) en F1 TV (4%) niche blijven. Vooral gezinnen met kinderen stapelen abonnementen; 31% van de 25–35-jarigen heeft er vier of meer.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond