Deel dit artikel
-

Gebruik sociale media in Nederland fors gestegen, zelfs X groeit

14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en gemiddeld genomen besteden we bijna 2 uren per dag aan social media. Dat blijkt uit het Social media onderzoek 2024 van Newcom.

Met name de leeftijdsgroep van 20-39 jaar is meer social media platforms gaan gebruiken. Nederlanders onder 40 jaar zijn dagelijks nog actiever geworden op social media.

WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top en zijn in gebruik gegroeid. Ook TikTok is gestegen met 200.000 gebruikers al is de groei in gebruikers afgevlakt.

Zelfs X (Twitter) is met 240.000 dagelijkse gebruikers gestegen. Ook Instagram en TikTok blijven groeien in het dagelijks gebruik.

LinkedIn heeft een half miljoen gebruikers erbij, maar Snapchat en Pinterest zijn niet gegroeid.

Het succes van Threads lijkt kortstondig. 400.000 gebruikers zijn al afgehaakt en weinig niet-gebruikers lijken het nog te gaan gebruiken. Sinds december 2023 heeft Threads niettemin bijna een miljoen Nederlandse gebruikers.

BeReal is het momentum onder tieners en twintigers verloren en met een kwart aan dagelijkse gebruikers gedaald. Snapchat en TikTok blijven onder tieners terrein winnen.

Uit het onderzoek blijkt dat 6,3 miljoen miljoen Nederlanders vinden dat social media een gevaar vormen voor ons mentaal welzijn. Twee miljoen voelen zich zelfs minder gelukkig door het gebruik van social media.

Juist de jongere generaties (Gen-Z en Millennials) besteden er veel tijd aan, maar zijn relatief ook degene die er minder gelukkig van worden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond