Deel dit artikel
-

‘Geen innovatie meer bij Facebook’

De tijd van grote innovaties bij Facebook is voorbij. Sterker nog, de meeste grote businessstappen kwamen bij toeval tot stand.

“Het enige dat ze doen is alles om hun bereik te vergroten. En dat is een beetje lastig als je al twee miljard actieve gebruikers hebt. Daarom koopt Zuckerberg vliegtuigen om internet naar de grond te stralen in afgelegen gebieden in Afrika.”

Puntig is hij wel, zurig is hij niet. Antonio Garcia-Martinez is de man die de Facebook Exchange oprichtte en groot maakte. “Mark Zuckerberg geeft geen klap om advertising. Je ziet hem daar niet op de werkvloer. Dat is in handen van Sheryl Sandberg.”

Garcia-Martinez was vanochtend een van de sprekers op Emerce eDay dat nu in Amsterdam loopt.

Hij zag met eigen ogen hoe zijn oud-werkgever pas een gigantische groei-explosie onderging toen het bedrijf inzette op mobiele apps. ‘Mobile first’ was destijds, rond 2012, een strategische keuze die niet veel grote partijen zo expliciet maakten. Toen vijftig procent van het verkeer via mobiel kwam, duurde het nog zes tot twaalf maanden voordat 50 procent van de omzet uit mobiel kwam.

Deze ‘pivot’ was niet gepland, maar viel de profielensite toe. “Ze proberen tien dingen uit, waarvan er zeven falen en twee zo-zo doen. Mobiel was die ene onverwachte uitschieter.”

“Zuckerberg zoekt de echt nieuwe dingen buiten het bedrijf. Dan zoekt hij naar producten of diensten die een groei laten zien net als Facebook zelf in diens eerste twee jaar. Daarom kon de overnamedeal met Instagram in een weekend worden gesloten en kwam ook Whatsapp in no time getekend.”

De Amerikaan heeft jaren van nabij gezien hoe Facebook zich op de markt beweegt. Vrij eigenzinnig. “Je kunt denken dat je partnerbedrijf bent van Facebook, maar je wordt tijdelijk gedoogd.”

Fotografie: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

10 Reacties

Thomas

Het is niet vreemd dat bij een bedrijf als Facebook 1 op de 10 dingen echt een succes zijn. Dat Zuckerberg het bereik van Facebook vergroot via Instagram en WhatsApp is ook niet zo raar, toch? Het is een groot succes in vrijwel elk opzicht. De Facebook diensten liggen goed bij een zeer brede doelgroep en de commerciele resultaten zorgen voor prachtige resultaten op de beurs. Dat heeft met meer dan een paar toevalstreffers te maken.

Warre

Facebook wordt overmoedig en ooit ontploft dit in hun face.
Wij adverteerden voor +- 60.000 EUR op 18 maanden tijd.
Onze advertentieaccount werd van dag op dag ‘gemarkeerd’ (lees geblokkeerd) omdat deze ‘plots’ niet voldeed aan de beleidsvoorwaarden.
Zonder overleg, zonder feedback.
Voor de ongeziene arrogantie van dit bedrijf gaat ze ooit de prijs zwaar betalen.
Het is en blijft een internetbubbel.

Google blijft de enige internetgigant die weet waarmee ze bezig zijn.
Facebook kan er zeer veel van leren.

John

@Warre: Als je dan ook even vertelt wat je deed, want ik geef meer dan een miljoen uit per 3 maanden en heb nergens last van. Net zoals die gast hierboven is het allemaal wel erg eenzijdig belicht.

Brian

@John: what you said.

Pieter - PauwR

Het boek Start-up Mania van Antonio Garcia-Martinez (in het Engels ‘Chaos Monkeys’) is echt een aanrader. Zowel het Facebook verhaal van hierboven als het eerste deel over startups, venture capital en acqui hiring.

Arnold Overhaart - NED fm

Ik zie nu ongeveer hetzelfde bij facebook gebeuren als toen by Hyves, ik heb toen tegen medewerkers van Hyves gezegd dat ze hun eigen graf aan het graven waren, daar werd toen lacherig over gedaan, we weten nu wat er bij Hyves gebeurd is, hoogmoed komt voor de val. Nu is facebook een “stukje” groter en zal het eigen “graf” iets groter gegraven moeten worden, maar ze werken er hard aan. De grootste groep jeugd zijn ze al kwijt en dat betekend dat het aan die kant niet meer groeit en uiteindelijk dood bloed. Dan doet de facebook politie ook goed zijn best om de gebruikers weg te jagen door constant en om onbekende reden blokkades in te stellen. Daardoor zal er steeds minder content zijn voor gebruikers om te lezen en daalt de waarde van de advertenties omdat de respons waarde flink naar beneden gaat. Nu is NED fm geen grote speler als een non profit radio station, wel luisteraars in 32 landen en tot voor kort tussen de 200 & 300 duizend views per week op facebook. Op dit moment rond de 15K door een onduidelijke blokkade waar geen uitleg voor wordt gegeven. Wij zijn er wel een beetje klaar mee en verleggen we onze focus, G+ is een stuk vooruit gegaan en tot er een beter alternatief wordt aangeboden zal op facebook zo goed en alleen nog een doorlink geplaatst worden naar content op G+

peter

De lifeline van een bedrijf zit niet in de gebruikers, maar in de revenue streams. Deze komt niet van de gebruikers, maar van de adverteerders. Zolang FB dus meerwaarde biedt aan de adverteerders, zal FBzijn eigen graf niet graven. Sterker nog: google en FB zullen de 2 wereldleiders worden (zijn ze eigenlijk al) op gebied van advertising. Het grote voordeel dat facebook zelfs nog heeft is hun profiel informatie, daarop lopen ze nog mijlenver voor op google. Daar zie je overigens dat nieuwere social media zoals snapchat hierop aan het doorpakken zijn. Facebook gaat dit soort partijen in de toekomst gewoon opkopen om hun positie te verstevigen. Iedereen die denkt dat FB zijn eigen graf aan het graven is, of denkt dat het een 2e hyves gaat worden… we zullen het zien. Ik maak me er iig niet zo druk over.

Freddy

@Arnold Overhaart – NED fm

“Ik zie nu ongeveer hetzelfde bij facebook gebeuren als toen by Hyves, ik heb toen tegen medewerkers van Hyves gezegd dat ze hun eigen graf aan het graven waren, daar werd toen lacherig over gedaan, we weten nu wat er bij Hyves gebeurd is, hoogmoed komt voor de val.”

Medewerkers van Hyves waren hun eigen graf aan het graven? Kun jij expliciet voorbeelden geven?

Z.Eur

@Freddy
Bij Hyves groeide ze toch elk jaar dus de investeringseuros bleven maar gewoon binnenkomen.
Maar de bestuurders hadden nooit nagedacht over een gezond verdienmodel.
Dat kan je gewoon teruglezen in alle interviews die Raymond heeft gegeven.
En ondanks een legioen paarse marketingbroeken, bleek Hyves niet in staat ook maar iets zinnigs aan hun site toe te voegen. De jeugd liep weg en de boel klapte binnen 3 jaar in elkaar.

Rob

Hyves is kapotgegaan vanwege een wereldwijde concurrent. Ik zie (nog) geen duidelijke, échte concurrent van Facebook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond