Geenstijl en Speurders mogelijk weg bij Telegraaf

Uitgeverij De Telegraaf gaat zich komende jaren focussen op de hoofdmerken. Dat zijn de kranten- en bladentitels en de radiozenders. Voor de niet-hoofdmerken worden afzonderlijke scenario’s ontwikkeld, waarbij verkoop niet wordt uitgesloten. Aangekochte online titels leveren amper een winstbijdrage.

Tot de hoofdmerken rekent TMG wel dagblad De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé, VROUW, de regionale dagbladen en Radio Veronica, Classic FM en Sky Radio. Online titels als bijvoorbeeld Geenstijl, Dumpert, Jaap.nl, Relatieplanet.nl en Speurders.nl worden nadrukkelijk niet bij name genoemd.

Algemeen directeur Geert-Jan van der Snoek in een persverklaring: “De kernactiviteiten van TMG zijn nog steeds winstgevend. Het aantal unieke bezoekers van de digitale exponenten van de hoofdmerken neemt snel toe. De onderneming slaagt er echter niet goed in deze groeiende belangstelling commercieel te benutten. Vrijwel alle andere digitale initiatieven van de afgelopen jaren, inclusief de acquisities in dat domein, zijn marginaal succesvol of zelfs verliesgevend. Ook zijn ze niet complementair aan de core business.”

Per online niet-kerntitel zal worden bekeken wat het beste toekomstplan is. Dat kan een samenwerking met inhouden een derde partij maar ook een volledige verkoop.

Het uitgeefbedrijf maakte vandaag nabeurs de contouren van zijn nieuwe strategie bekend. “De focus van de onderneming komt sterker dan ooit te liggen op de hoofdmerken, de ontwikkeling van onderscheidende redactionele inhoud en daarmee op versterking van het kernbedrijf”, aldus de Raad van Bestuur.

Van der Snoek: “Het grote aantal initiatieven dat in de afgelopen jaren los van de hoofdmerken is ontwikkeld, heeft zowel de focus als de resultaten van de onderneming vertroebeld. Als je de onderneming van de niet-kernactiviteiten verlost, blijft er een sterk kernbedrijf over dat in potentie het verschil kan maken in het Nederlandse medialandschap. De ontwikkelingen in de markt en de inzichten van de afgelopen maanden tonen aan dat een snelle transformatie van de onderneming noodzakelijk is en in hoog tempo moet worden uitgevoerd.”

De leiding van het bedrijf verwacht 2014 met verlies af te sluiten.

Hoe en met welke verdienmodellen TMG in de toekomst zijn online kanalen fundamenteel wil laten groeien in termen van verkeer, omzet en resultaat blijft ook met deze verklaring ongewis.

3 Reacties

Ai, ai,
Dat klingt wel heel erg zwalkend. Terug naar de papieren uitgeverij omdat we online geen geld kunnen verdienen. Is er iemand vergeten dat het snel bergaf gaat met de print? Of zit in papier toch nog toekomst?
Geenstijl en dumpert brengen inderdaad een euro’s binnen, maar daar hoef je ook niet jaren over na te denken.

Hoe kan Dumpert nou geen winst maken? Talloze prachtige filmpjes, door anderen met bloed,zweet en tranen gemaakt, extragratis “ingekocht” en van eigen advertenties voorzien. Zelfs de bronvermelding wordt vakkundig afgeplakt met het groene kroontje. Terwijl de gewone burger inmiddels beboet kan worden voor downloaden, wordt deze schaamteloze maar vooral lucratieve copyrightschending al sinds jaar en dag geen strobreed in de weg gelegd. Werk zit er ook al niet aan want de fans doen de uploads. Zo’n goudmijn doe je toch niet weg?

Arjen, Adblock.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug