Deel dit artikel
-

‘Gegevens Nest blijven in veilige handen’

Google zal niet zomaar gebruikersgegevens kunnen verzamelen via de slimme thermometer Nest. Dat heeft CEO Tony Fadell zijn gebruikers toegezegd. Google bood een dezer dagen 3,2 miljard dollar voor het bedrijf dat deze thermometers maakt.

Mocht Google de privacyvoorwaarden aanpassen dan zal dit altijd op basis zijn van opt-in, aldus Fadell tijdens een bezoek aan Duitsland. Google heeft zijn privacyvoorwaarden in het verleden meerdere malen bijgesteld.

Nest kan onder de vleugels van Google een groot marketing- en distributieapparaat optuigen. Dat is ook de intentie, zo blijkt uit de woorden van Larry Page.

De overname heeft daarom nogal wat onrust veroorzaakt bij gebruikers, omdat niet duidelijk is waarvoor Google de meter precies wil gebruiken. Het bedrijf leeft immers van consumentendata en de rookmelders en thermostaten van Nest zouden Google kunnen laten weten op elk moment gebruikers thuis zijn, of in welk vertrek men zich bevindt. Maar het kan ook zijn dat geanonimiseerde data worden gebruikt om gebruikservaringen te verbeteren.

Gisteren werd bekend dat Samsung het online kijkgedrag en websitebezoek van kijkers verzamelt. Dit in verband met het geven van suggesties aan individuele consumenten op basis van hun kijkgedrag. Kijkgedrag mag door smarttelevisies worden bijgehouden, als de consument de algemene voorwaarden heeft geaccepteerd.

In augustus werd TP Vision, het bedrijf dat televisies voor Philips maakt, op de vingers getikt door het College Beschermingspersoonsgegevens. TP Vision had kijkers onvoldoende geïnformeerd hoe persoonsgegevens via smart televisies verwerkt worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond