Deel dit artikel
-

Gegevens uit KvK gebruikt voor Facebook marketing

Bedrijven gebruiken gegevens van de Kamer van Koophandel om zzp’ers met advertenties te benaderen op Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.

Via customized audience targeting kunnen adverteerders profielen doorsturen naar Facebook, waarna gebruikers die aan dat profiel beantwoorden aanbiedingen op maat te zien krijgen. De NOS suggereert dat Facebook gebruikers direct identificeert op basis van KvK profielen, bijvoorbeeld aan de hand van een 06-nummer.

De NOS noemt als adverteerders die hiervan gebruik maken onder meer autofabrikanten Toyota en Lexus naast CZ, Ziggo en mogelijk ook de zakelijke winkelketen Makro. Niet al deze bedrijven hebben bewust voor deze tactiek gekozen, vaak zijn het mediapartners die deze technieken toepassen.

De Kamer van Koophandel verkoopt de informatie van ingeschreven bedrijven al jaren aan adverteerders. Die praktijk stuit ondernemers al langer tegen de borst. De moeilijkheid zit hem in het feit dat zakelijke adresgegevens publiek domein zijn. Zelfstandig ondernemers zijn verplicht zich te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel zou zelfs voor 40 tot 50 procent van zijn inkomsten afhankelijk zijn de verkoop van data.

Het lijkt er nu sterk op dat de Autoriteit Persoonsgegevens hier een stokje voor gaat steken in het kader van de nieuwe Europese pricacywet. De privacywaakhond stelt dat het verkopen van gegevens voor direct marketing-doeleinden alleen kan als de betrokkenen daarvoor toestemming hebben gegeven. In ieder geval is het nodig dat er een goede opt-out is, zegt privacy-onderzoeker Frederik Zuiderveen Borgesius tegen de NOS.

Deze week nog gaan partijen met elkaar in overleg.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond