Deel dit artikel
-

Gemiddeld uurtarief agencies met 5-80 fte groeit met 7,3 procent

Het uurtarief van (digitale) agencies met vijf tot 80 fte lag in 2023 gemiddeld 7,3 procent hoger dan in 2022. Dit komt doordat marktontwikkelingen zoals inflatie en tekort aan personeel de omzetdoelstellingen en begroting van agencies beïnvloeden. Die invloed werkt door in de tariefstelling. Daarnaast bepalen bureaus hun tarieven ook op basis van de indexatie, concurrentie en de waarde die ze leveren, zo blijkt uit recent onderzoek van Simplicate onder bijna vijfhonderd bureaus in Nederland.

Gemiddeld werd er in het afgelopen jaar 100,68 euro per uur betaald voor de dienstverlening van creative agencies, digital agencies en online marketingbureaus. Dit gemiddelde is berekend op basis van data van bureaus met 5-80 fte, waarvan twee derde van de dataset bestond uit bureaus met vijf tot 20 medewerkers in dienst. Creative agencies vragen het hoogste tarief met een gemiddeld uurtarief van 104,84 euro per uur. Digital agencies en online marketingbureaus hanteerden in 2023 gemiddeld een tarief van 98,20 euro per uur. Ook blijkt uit het onderzoek van Simplicate dat bedrijfsgrootte invloed heeft op de hoogte van het uurtarief. Kleinere bureaus (tot 10 fte) rekenden iets lagere tarieven dan grotere bureaus.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!