Deel dit artikel
-

‘Gen Z en Millennials zoeken ‘experience’ en inspiratie in de winkelstraat’

De retail staat voor grote uitdagingen, zoals de voortgaande verschuiving naar ‘online’ en veranderende klantbehoeften, blijkt uit onderzoek onder 2.171 consumenten van ABN AMRO en Q&A Retail. Om succesvol te blijven in een veranderende retailmarkt, moeten ondernemers volgens ABN AMRO inspelen op verschillen in winkelgedrag tussen generaties. Winkels die een brug slaan tussen de winkel- en online omgeving, kunstzinnig of prikkelend zijn ingericht, events organiseren, nieuwe technologieën toepassen - zoals interactieve displays en augmented reality - en ‘instagrammable’ zijn, kunnen hen verrassen en aan zich binden.

Zowel Millennials als Generatie Z ruilen de winkel steeds vaker in voor de webshop; zo geeft 43 procent aan (veel) minder vaak een winkel te bezoeken dan voorheen. Desondanks zegt ook één op de vijf jongeren die tussen 2001 en 2015 zijn geboren (Gen Z) juist (veel) vaker naar een winkel te gaan. Een goede bereikbaarheid, locaties dichtbij huis of werk en een gevarieerd aanbod qua assortiment zijn voor consumenten het meest doorslaggevend bij de keuze voor een winkelgebied. Daarnaast doen vooral jongeren het liefst aankopen in grote of middelgrote steden; dit geldt voor een derde van Gen Z en een kwart van de Millennials.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!