Deel dit artikel
-

GenZ is nieuw bloed markt tweedehands producten

Een derde van de nieuwe verkopers op marktplaatsen komen uit de Generatie Z, twintigers. Meer dan andere verkopers doen ze dit naast geld ook om duurzaamheidsoverwegingen.

Dat komt naar voren in het tweede internationale Recommerce-onderzoek van eBay (PDF). De oud-eigenaar van Marktplaats.nl ondervroeg hiervoor 4.469 mensen in Noord-Amerika, Europa en Australië.

Tachtig procent van de ondervraagden uit Generatie Z kocht afgelopen jaar een tweedehands item. Een derde van hem verkocht ook iets via internet. Over alle leeftijdsgroepen gemeten is dat gemiddeld twaalf procent. Dat leidt eBay ertoe te concluderen dat jongeren een impuls geven aan de internationale tweedehandsmarkt.

Niet alle kopers shoppen tweedehands uit milieuoverwegingen. Jongeren hebben nu eenmaal niet veel te besteden en wenden zich daarom makkelijker tot bijvoorbeeld Vinted of Shein.

Kleding en technische producten zijn de populairste productgroepen onder verkopers:

*) Photo by Shanna Camilleri on Unsplash

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Sorry, maar Vinted is niet echt duurzaam. Gen-Z lijkt meer geinteresseerd in resellen: een slaatjes slaan uit koopjes van elders. Tenminste, daar maken ze elkaar gek mee in ontelbare reselling video’s.
Leerlingen die bots maken om limited editions van schoenen met een handvol aan creditcards te scrapen en dan voor dubbele door te verkopen….
Kleding die niet meer gedragen wordt hoort in de recyclebak of bij de kringloop. Dat is echt duurzaam. Dat houdt de prijzen leuk en verzenden beperkt. Maar daar is Z niet mee bezig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond