Deel dit artikel
-

Gerucht van iWatch voldoende voor vraagexplosie smartwatches

Het gerucht alleen al dat Apple een iWatch op de markt brengt, is voldoende voor een vraagexplosie in een nieuwe productcategorie bij webwinkels. De vraag naar smartwatches groeide afgelopen jaar met bijna zesduizend procent.

Het slimme horloge met internettoegang is een regelrechte internationale hype. Dat blijkt uit de recentste marktcijfers van dataleverancier Icecat uit Nieuwegein.

Icecat is een van de grote internationale leveranciers van productinformatie aan webwinkels, vergelijkingssites en handelsplatformen als eBay en Amazon.

Het grote werkterrein en de omvang van zijn datasets zorgen ervoor dat het in staat is om vrij vroeg trends in e-commerce te signaleren. Zo blijkt dat in de categorie smartwatches Android de boventoon voert en Sony en Samsung de hofleveranciers zijn.

Minstens zo opvallend is dat e-commerce een steeds normalere afspiegeling van het offline verkoopkanaal wordt. Tot voor enkele jaren geleden waren Media en Elektronica de grootste productgroepen. Nu zijn Doe-het-zelf, Verlichting en sinds dit jaar zelfs Aanstekers, Pannen en Gootstenen categoriën die eruit springen vanwege de grote groei die ze laten zien.

Over omzetten van webwinkels kan Icecat geen uitspraken doen, omdat het bedrijf geen verkoopinformatie heeft. Wel is duidelijk dat de activiteit aan de vraagkant, bij de consument, blijft groeien.

“Het is duidelijk dat het recessiespook uit Europa en Nederland verdwenen is”, stelt Martijn Hoogeveen, CEO van Icecat. “Het aantal aangesloten channel partners is in het eerste kwartaal 2014 met 34 procent toegenomen vergeleken met vorig jaar. In het eerste kwartaal 2014 ondersteunde Icecat 627 miljoen datasheet downloads, een toename met maar liefst 85 procent, over producten van 8.659 verschillende merken in 154 verschillende landen.”

Foto: Kārlis Dambrāns (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond